Výpadky v autobusové dopravě byly způsobeny personálními potížemi spojenými s covidem-19. „Našemu subdodavateli, společnosti Zdar, vypadli řidiči do dvou turnusů. To může znamenat i výpadek více než dvou desítek spojů denně,“ uvedl mediální asistent společnosti BusLine Radovan Vrátný.

BusLine zajišťuje autobusovou dopravu ve čtyřech oblastech kraje: Jevíčsku, Litomyšlsku, Lanškrounsku a Orlickoústecku. O další čtyři oblasti se podělily firmy Arriva, Zdar, Car tour a Umbrella.

Ten zároveň přiznal, že vlastní počty řidičů BusLinu jsou stále velmi napjaté. „Naši subdodavatelé jsou na tom podobně, a tak nebylo, jak chybějící řidiče nahradit,“ dodal Vrátný a slíbil, že s dalšími dny by se situace měla stabilizovat.

To potvrdil také náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. „Od pondělí nejsou hlášeny výpadky spojů z důvodu nemocnosti,“ řekl. Podle něj je však právě koronavirová nemocnost opět faktorem, který bude nejen v kraji, ale v celé republice ovlivňovat autobusovou dopravu. „Vzhledem k obecnému nedostatku řidičů není možné tyto nemocné šoféry nahradit,“ dodal Kortyš. Pokud řidiči spadnou do karantény, musí se cestující připravit na další zrušené spoje.

Autobusové nádraží - ilustrační foto.
Další rušení autobusových spojů na Orlicku. BusLine stále nemá dostatek řidičů

Společnost BusLine v Pardubickém kraji stále hledá nové řidiče, avšak přiznává, že náborová kampaň se úplně nedaří. Problém je podle Vrátného celoplošný. „Řidičů je málo, jsou v průměru vyššího věku a noví zájemci o tuto práci nepřicházejí. Těm, kteří by si přáli v České republice jezdit, avšak jsou cizinci, klade náš stát do cesty řadu překážek, jež jen málokdo zdolá,“ uvedl Vrátný.

Právě kvůli nedostatku řidičů Pardubický kraj na začátku září přistoupil ke zrušení téměř sedmi desítek spojů. „BusLine zajišťuje ve školním roce přibližně 1700 spojů denně. Nový jízdní řád nepočítá s 67 spoji,“ řekl tehdy Kortyš. Spoje, které kraj zrušil, prý mají nízkou vytíženost nebo v blízkém čase existuje alternativa v autobusové či železniční dopravě.

Do školy se nedostane

Cestující se však potýkají s celou řadou problémů. „Nám zrušili spoj, který jezdil v 6:22 z ulice Tvardkova v Ústí nad Orlicí. Můj syn jezdí na VDA do České Třebové, autobusem se ale na 7:10, kdy mu škola začíná, nedostane. Tak zatím jezdí na skútru,“ popsala Olga Břízová z Ústí nad Orlicí.

Autobusovou dopravu v kraji přebírají noví dopravci.
KOMENTÁŘ: Nový dopravce, staré pořádky: BusLine ruší spoje, chybí informace

Ona sama je v České Třebové zaměstnaná, do práce na sedmou hodinu ranní už se jen tak nedostane. „Já jsem rezignovala. Tolik let vše fungovalo a teď toto,“ postěžovala si. Podle nového řádu navíc řada spojů vyjíždí pouze z autobusového nádraží a nestaví na obvyklých zastávkách. „Takové změny přinesou cestujícím jen potíže,“ uvedla Břízová.

Další změny v prosinci

Podle hejtmana Martina Netolického kraj konzultoval zrušené spoje s místními samosprávami. „Detailně jsme procházeli každý dílčí spoj. Takto jsme identifikovali 203 spojů, které podle BusLinu nemají velký dopravní význam, protože je využívá minimum cestujících,“ potvrdil Netolický a připustil, že současná podoba jízdního řádu nemusí být definitivní. „Pokud by se ukázalo, že je po určitých spojích přece jen poptávka, budeme se ji snažit zohlednit v další, tedy prosincové změně řádu,“ dodal Netolický.

K dílčím změnám v jízdních řádech kraj přistoupil už na začátku srpna. „Zavedli jsme upravený režim, ve kterém jsme vypustili 40 spojů z přibližně 1500, které BusLine v prázdninovém provozu denně zajišťuje,“ uvedl Kortyš.

Autobusové nádraží - ilustrační foto.
Pomočené nádraží v Žamberku. Řidičům na busáku zoufale schází jakékoliv zázemí

Naopak příjemnou změnou pro cestující je skutečnost, že nyní nemusí složitě hledat, zdali jejich autobus jede, či nikoliv. Pardubickému kraji se totiž po vlně kritiky podařilo propojit integrátora dopravy s internetovým portálem IDOS.

„Pokud bychom nyní měli do 23 hodin nahlášeno, že některý spoj nejede, od druhého dne se již cestujícím nezobrazí v internetovém vyhledávači IDOSu,“ vysvětlil Kortyš.