Z jízdních řádů, které začnou platit od 11. prosince letošního roku, řada osobních vlakových spojů zcela zmizí. Ve směru na Brno se sníží pouze frekvence. „Po přečtení návrhu jízdního řádu pro vlakovou trať Česká Třebová – Letovice jsem zůstával klidný. V duchu logiky „když nám Pardubický kraj zruší vlaky, přidají nám autobusy“ jsem věřil ve zdravý rozum a ve skutečnost, že Pardubický kraj končí až obcí Rozhraní,“ napsal nám Martin Jelínek z Rozhraní. Jízdní řády ve směru na Svitavy totiž značně prořídly. Obyvatelé obce tak mají obavy, že se do města nedostanou. Na hranici kraje mnoho vlaků stavět nebude.

Kde končí kraj?

Z Rozhraní bude podle kraje k dispozici přímá autobusová linka k železniční stanici v Březové nad Svitavou. „Bude tvořit několikaminutové přípoje k rychlíkům směr Svitavy, Pardubice, respektive Praha. Díky velmi krátkým jízdním dobám rychlíku a kvalitní plošné obsluze území autobusem dojde ke zkrácení cestovní doby většiny cestujících,“ sdělil Jan Tichý, náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravní obslužnost. Smůlu mají ti, kteří bydlí přímo v blízkosti zastávky Rozhraní a cestují do Svitav, nikoliv dále. „Počet takových cestujících lze odhadnout nejvýše na dvacet osob denně. Přímé spojení vlakem či autobusem zůstává částečně zachováno, čtyři spoje ráno do Svitav a čtyři spoje odpoledne do Rozhraní,“ vysvětlil Tichý.

Dopravní uzel

Moravská Chrastová je spádovou oblastí k vlakům pro jedenáct obcí. Na vlaky kyvadlově navazuje i autobusová doprava. Bohužel jen dočasně. Pondělní jednání zástupců obcí s Pardubickým krajem to potvrdila. „Zruší celkem osm osobních vlaků, tři ze Svitav do Moravské Chrastové a pět do Svitav. Vlaky by měla nahradit integrovaná autobusová doprava,“ řekl starosta Brněnce Blahoslav Kašpar. Nepomohla ani petice za zachování vlakové dopravy. Podepsalo ji sedm set lidí z Brněnce, Rozhraní a okolí.

Podle Jana Tichého všechny vypuštěné osobní vlaky nahradí autobusy. „Dnes jezdí tímto směrem jedenáct párů osobních vlaků, nově zůstanou jen dva páry. K dispozici bude deset párů spojení s přestupem z autobusu na rychlík a obráceně. O zastavení spěšných vlaků v zastávce Rozhraní se ještě jedná,“ potvrdil radní Tichý.

Vyhlídkové jízdy

Kolik času stráví od prosince lidé cestováním? Podle Jana Tichého přestupní doba z rychlíku na autobus by neměla být delší než šest minut. Autobusy nebudou ale do Svitav jezdit přímou cestou. Z Březové nad Svitavou vyrazí na téměř vyhlídkovou cestu buď přes Muzlov a Hradec nad Svitavou, nebo přes Slunečné Údolí a Pohledy. Cesta, která přímo trvá čtyřiadvacet minut, se více jak zdvojnásobí. Cestující budou ve Svitavách za sedmapadesát minut. Ti, kteří dnes dají za jízdenku dvacet čtyři korun, zaplatí nově dvaatřicet.

Vlaková spojení hodně využívají maminky, které cestují se svými dětmi s kočárky. „Vlakem se mi určitě cestuje lépe než autobusem. Každý šofér vám kočár do autobusu nevezme,“ uvedla Jana, která jezdívá na trati mezi Moravskou Chrastovou a Svitavami. Od změněné koncepce dopravy očekává zhoršení kvality cestování. „Nevím, jak budeme jezdit od prosince. Autobus jsem předem vyloučila. Je pro nás oproti motoráku nepohodlný,“ dodala maminka. Autobusy mají totiž úzké uličky. „Stávající vozový park dopravců umožňuje přepravu kočárků. Přeprava jiných dopravně hendikepovaných osob závisí na aktuálních provozních možnostech daného spoje. Pokud zavazadlový prostor umožní, budou přepravována i jízdní kola,“ vysvětlil krajský radní Jan Tichý.
Časově náročné dojíždění zřejmě mnoho cestujících volit nebude. Někteří se asi budou dopravovat tam, kam potřebují, po vlastní ose. Každý však auto nemá.

Z Křenova do Svitav to bude spíše výletní vyjížďka

Křenov – Změny v jízdních řádech se dotknou také autobusové dopravy. Obyvatelé Křenova se do Svitav nedostanou přímo. Budou muset přesedat. Zato si ale budou moci vybrat, kterým směrem pojedou.

„Myslím si, že stojí za to v předstihu informovat o změnách v jízdních řádech, aby 11. prosince nenastalo velké překvapení,“ uvedl Petr Motl z Křenova. V návrhu nenašel jízdní řád Svitavy – Pohledy – Křenov – Jevíčko. Zjišťoval tedy, jak se obyvatelé obce dostanou do Svitav. Proto se obrátil na pracovníky společnosti Oredo. Ti mají agendu jízdních řádů na starosti.

Odpověď, kterou dostal, ho překvapila. „Linka Svitavy – Pohledy – Křenov – Jevíčko není uvažována. Spojení do Svitav by tedy bylo možné s přestupem v Moravské Třebové nebo v Brněnci,“ sdělil Motlovi Denis Sitora, technolog veřejné dopravy. Jistou záruku dal další pracovník Oredo. „Cestující bude moci cestovat libovolnými linkami. Cena za relaci Křenov – Svitavy se plánuje na dvacet devět korun. Nebude téměř o nic vyšší, než je doposud. Cestovat lze přes všechny zóny, jejichž cena není vyšší než cena do cílové zóny,“ vysvětlil analytik Oredo Vladimír Mrázek.

Z Křenova se lidé dostanou alespoň s přestupem. Nejistí však mohou být obyvatelé Zadního Arnoštova. „Obsluha obce je v tuto chvíli zvažována podle vozidel v daných časech v Jevíčku a v okolí. Jelikož jsou v této oblasti k dispozici také autobusy ze sousedních krajů, zejména Jihomoravského, zvažujeme možnosti, jak tuto dopravu zajistit,“ uvedl Denis Sitora, technolog Oredo. Společnost ale váhá. „Vzhledem k velmi nízkému počtu cestujících bude nadále zvažováno zda a jak tuto lokalitu obsloužit,“ dodal Sitora.
Pokud máte připomínky, ozvěte se

Pokud nesouhlasíte s návrhem jízdního řádu, máte už jen týden na to, abyste mohli reagovat. Svůj názor napište pomocí on–line formuláře, který je uvedený na webových stránkách organizátora regionální dopravy. Dotaz skončí v rukou těch nejpovolanějších, odpovědných pracovníků společnosti Oredo. Připomínkovat můžete jízdní řády, tarify i možné provozní problémy integrované regionální dopravy.

Oredo bude připomínky podle možností postupně vyhodnocovat a jejich řešení zpracovávat. Bude-li třeba, budete kontaktovaní pro doplňující informace. Jízdní řády můžete také připomínkovat na adrese oredopk@oredo.cz nejpozději do 16. září, tedy do pátku příštího týdne. Detailnější informace jsou k dispozici v metodickém pokynu uveřejněném na internetových stránkách společnosti Oredo.