Na trati ze Svitav do Žďárce u Skutče odpadne u většiny spojů přestup v Poličce. Vlaky totiž pojedou mezi Svitavami a Žďárcem přímo. Cestující ale letos budou muset počítat se specifickým způsobem odbavování na celém úseku. Tedy i mezi Poličkou a Žďárcem u Skutče buď nastoupí do vlaku s platnou jízdenkou, nebo si ji zakoupí u strojvedoucího.
Také ve všech osobních vlacích, které pojedou z České Třebové ve směru do Moravské Třebové a případně dále do Chornic, nebudou muset ve stanici Třebovice v Čechách cestující přesedat. Ale mezi Moravskou Třebovou a Chornicemi pojede menší počet vlaků. „Ze situace nadšený nejsem. Chornice leží na křižovatce tří tratí, které vedou do tří krajů. V současné době je situace taková, že nás vlaky spíše objíždí. Věřím, že ke zlepšení by mělo vést zavedení integrovaného dopravního systému,“ domnívá se starosta Chornic Jiří Smékal. Chápe, že nevyužívané spoje se snaží vedení železnice zrušit. Ale podle starosty je důležité, aby odpovědní lidé začali řešit, proč jsou takové vlaky nevyužité.
Vyšší komfort
Vedení Českých drah ale slibuje, že od platnosti nového jízdního řádu nabídne v osobní dopravě na některých tratích vyšší komfort. Částečně bezbariérové motorové jednotky Regionova s polstrovanými sedačkami a moderním interiérem včetně toalet upravených pro vozíčkáře pojedou na několika na tratích. Objeví se na trati mezi Chocní, Vysokým Mýtem, Litomyšlí a dále také na vybraných frekventovaných spojích mezi Žďárcem u Skutče a Poličkou.
Změny u rychlíků
Mezi Českou Třebovou a Brnem přibude v pátek nový pár spěšných vlaků, které využijí především studenti, jelikož vlaky vyjíždí z výchozích stanic kolem poledne.
Změny dozná i jízdní řád rychlíků mezi Brnem a Prahou, které projíždějí přes Svitavy. České dráhy zrušily ranní rychlík R 864, který nahradí expres Brněnský drak. Tyto vlaky jezdí téměř ve shodný čas. Nově expres Brněnský drak zastaví ve Svitavách. Na dvě stě padesát kilometrů dlouhé cestě z Brna do Prahy zastavuje dosud expres Brněnský drak jen v České Třebové a v Pardubicích.
Od změny jízdního řádu, která začne platit třináctého prosince, do něj budou moct nastoupit lidé i ve Svitavách nebo Letovicích. Celková doba jízdy se přitom prodlouží jen o čtyři minuty. Ráno vyjede ze Svitav v 5.27 hodin a do Prahy přijede před půl osmou. V opačném směru se posledním rychlým spojením z Prahy do Svitav stane opět expres Brněnský drak, s nímž cestující dorazí z Prahy do Svitav před půl jedenáctou večer. Změny vítá vedení města Svitav. Vlak zde totiž před lety stavěl a lidé, kteří mířili do Prahy třeba na jednání nebo do škol, tento spoj hodně využívali.
Dálkové spoje u Českých drah objednává ministerstvo dopravy. O zastávkách rozhoduje Správa dopravní a železniční cesty.
Přímou úměru jako matematickou funkci zvládají žáci základních škol. I oni by měli dokázat odhadnout, že čím více vlaků s naplněných pasažéry pojede, tím více za jízdné dráhy získají. Jenomže… Některé vlaky jezdí poloprázdné až prázdné, jiné spoje jsou nabité k prasknutí. Že by se tedy někde stala chyba? Nebo cestující raději volí jistotu a sednou do auta a místo motoráčkem zamíří k rychlíku po své ose? Každé ráno třeba před svitavským nádražím stojí řady automobilů. Lidé odjíždějí do práce dálkovými spoji jak do Brna, tak na druhou stranu. Mnozí ale nechtějí riskovat, že až se budou vracet domů, kvůli menším, ale poměrně častým zpožděním rychlíku, skončí bezprizorně na nádraží.
Sylva Horáková, Leona Paroulková