Nedaleko od nádraží v Opatově nebo Hradci nad Svitavou se objevily asi třicetimetrové betonové stožáry s anténami. Lidé se dohadují, k čemu budou sloužit. Digitální radiový systému zvýší bezpečnost komfort železničního provozu. V Rozhraní uvažují, že ho využijí pro přenos bezdrátového internetu.

Správce dopravních cest pokryje digitálním signálem první koridor železniční sítě od německých hranic až po rakouské. Trať evropského významu vybavují radiovým zařízením už druhý rok. Stožáry zlepší komunikaci mezi strojvůdci a výpravčími. Vysílač, který umožňuje bezdrátové připojení na internet, chce umístit na drážním zařízení v Rozhraní odborná firma z Litomyšle. „Zatím vyčkává, až úředníci stožár zkolaudují,“ uvedl starosta obce na rozhraní Pardubického a Jihomoravského kraje Zdeněk Hasoň, jak využijí novou technologii drah.

Anténní stožáry systému GSM-R se objeví také na Blanensku. V okolí železniční tratě bude sloupů více než v jiných částech republiky. „Trať v blanenském okrese vede poměrně hlubokým údolí řeky Svitavy. Je položena níže a dosah jednotlivých antén se musí překrývat,“ sdělil Jiří Štastný ze Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Digitální systém může přenášet hlas, text i data. Na rozdíl od veřejných sítí, jaké používají například mobilní operátoři, tento systém umožňuje prioritní spojení. Strojvůdci se v nutných případech mohou rychle spojit přímo s nejbližším nádražím.
Projekt dokončí železničáři v lednu příštího roku. „Systém zvýší bezpečnost, spolehlivost a především konkurenceschopnost železnice v České republice,“ uvedl ředitel SŽDC Jan Komárek.

Náklady na digitální systém se vyšplhaly na bezmála sedm set milionů korun. Od Evropské unie získala společnost Správa železniční dopravní cesty podstatnou část, a to téměř šest set milionů.