Bez označení, vybavení a ve zkušebním provozu, přesto slouží. Turistům se nové zázemí otevřelo na začátku července, aby si měli kam schovat kola, odložit batohy a zajít si na toaletu nebo se osprchovat. Centrum vzniklo za 5,6 milionu korun na náměstí v bývalé radnici.

Dražší toalety

Obyvatelé města byli zvědaví zejména na nové veřejné záchody, neboť ty původní na náměstí nebyly důstojné.

Na celkové dokončení si však musí všichni ještě pár dnů počkat. Pak bude možné celý projekt posoudit. Co je však viditelné už nyní, je celková proměna dvorku, který je k nepoznání.

„S ohledem na probíhající turistickou sezonu jsme došli k závěru, že ačkoliv ještě zbývá několik finálních úprav, zázemí již může fungovat. Uplynulý měsíc jsme rovněž oficiálně avizovali, že v tomto období budeme od lidí sbírat ohlasy na provoz objektu. Vše by mělo být hotové do začátku srpna letošního roku,“ řekl tiskový mluvčí Litomyšle Michele Vojáček.

Lidé v tuto chvíli nejčastěji kritizují počet toalet a také cenu za jejich využití. Ta se zdvojnásobila na deset korun. A měnit se nebude.

„Rekonstrukce exteriéru i interiéru historicky cenné budovy a dvorku na Smetanově náměstí stála 5,6 milionu korun, v této částce je zahrnuto i vybavení. Finalizace projektu bude stát maximálně několik desítek tisíc korun,“ sdělil k ceně celé rekonstrukce mluvčí Litomyšle. Ten také objasnil, proč se zvýšil poplatek za využití záchodů, což je služba, která je v turistickém zázemí nejčastěji využívána.

Kritizované dotace

„Ceny vyplývají z ekonomické analýzy projektu, na nějž jsme dostali dotaci z ministerstva pro místní rozvoj ve výši dva miliony korun. Vzhledem k tomu, že se město rozhodlo dotaci přijmout a využít, tak musíme dodržet její podmínky,“ řekl Michele Vojáček. Není to jediná kritika, která se v souvislosti s dotací snesla na vedení města. Podmínkou získání peněz od ministerstva bylo utracení 273 tisíc korun na propagaci projektu.

Turistické zázemí je nyní ale špatně označené a mnozí do něj hledají cestu. To se má brzy změnit. „Daní za klid v tichém dvorku je jeho horší dohledatelnost. To bude vyřešeno systémem značení i dalšími marketingovými nástroji. V tisku je například jednoduchá skládačka s mapou města, ve které je turistické zázemí vyznačeno. Připravujeme i plakáty, bannery či roll-upy,“ sdělila Michaela Severová, vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu.

Turisté mohou na opraveném dvorku získat také alespoň minimální informace o turistických atrakcích města. Do budoucna by mohli mít k dispozici i připojení na internet. Město také zvažuje, že by do radniční věže přestěhovalo informační centrum, ale to není na pořadu dne.

Navzdory drobným problémům sklízí turistické zázemí pochvalu. Svědčí o tom pozitivní ohlasy v návštěvní knize. „Udělaný je to pěkně, ale jste tu jak na ztracený vartě,“ zní jeden z příspěvků, který charakterizuje současný stav.