Na páteční slavnost přijel bryčkou s koňmi také litomyšlský starosta Michal Kortyš a vikář František Beneš. „Pro kraj Bedřicha Smetany a Bohuslava Martinů by železniční trať znamenala pokrok. Už vidím v dáli pendolino, jak se řítí do Sebranic a má co dělat, aby tady zastavilo. Ovšem asi počkáme na kolegy z Poličky. Až kopnou do země, pak začneme taky,“ směje se starosta Michal Kortyš.

Nejkratší koleje Čechách přeměřil i Miroslav Marek, prezident agentury Dobrý den z Pelhřimova. „Trať měří čtyři metry a deset centimetrů. Navíc je také funkční. Splňuje totiž všechny patřičné náležitost a požadovanou rozteč 1,435 metrů,“ vysvětluje Miroslav Marek. Miniželeznice bude připomínkou a pomníkem nerealizované trati spojující Poličku a Litomyšl, o níž předci uvažovali už od roku 1857. „Z roku 1910 pochází kompletně zpracovaný projekt, který je uložený v okresním archivu v Litomyšli, a to se všemi detaily včetně seznamu vlastníků pozemků, které bude třeba odkoupit,“ dodává zajímavosti ke kuriozitě Miroslav Marek z pelhřimovské agentury. K výkupu pozemků ale už nikdy nedošlo.

Trať měla vést přes Osík, Dolní Újezd, Horní Újezd, Sebranice a Střítež. První úvahy o stavbě trati se objevily v polovině 19. století a tyto snahy trvaly až do roku 1948. Obě světové války a nedostatek peněz však jejímu zbudování zamezily. Při pátečním odhalení železnice lidé podepisovali petici za uskutečnění výstavby trati. Petiční archy adresované ministerstvu dopravy zatím čítají sto padesát podpisů.