Před blížící se zimou silničáři instalují takzvané zásněžky jen na nejexponovanějších a závějemi nejohroženějších úsecích, v celém kraji jde v součtu jen asi o deset kilometrů silnic II. a III. tříd. Už nyní si přitom řidiči stěžují na jejich nedostatek.

„Pro umístění zásněžek jsme limitováni souhlasem majitelů přilehlých pozemků, kdy získání těchto souhlasů je rok od roku komplikovanější,“ řekl Marian Cvrkal z pardubické krajské Správy a údržby silnic (SÚS). Majitelé polí prý argumentují osevním plánem, kvůli zásněžkám podle nich roste riziko poškození zaseté plodiny a pod déle tající vrstvou sněhu zadržovanou zásněžkami jsou podle nich také menší výnosy.

Druhým důvodem klesajícího počtu zásněžek jsou také špatné zkušenosti s jejich krádežemi. „V některých letech bylo nutné obnovit i více jak 30 procent těchto zařízení,“ dodal Cvrkal.

Ve zmíněných deseti kilometrech úseků se zásněžkami nejsou započítány státovky, jejich zimní údržbu má totiž na starosti státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To s nimi na některých úsecích také počítá.

Státní Ředitelství silnic a dálnic si na údržbu státovek a dálnic najímá v našem kraji, podobně jako vloni, soukromé firmy. Tendr na osm let na údržbu silnic I. tříd pro ŘSD v našem kraji vyhrálo vloni konsorcium firem Eurovia a Sovis.

Částečně ovšem se soukromníky spolupracuje při údržbě „dvojek“ a „trojek“i krajská SÚS.

„Dodavatelsky je zajištěna údržba na 581 km (19 %) silnic, zbylých 2408 km (79 %) máme zajištěnu vlastními prostředky. Dále počítáme s pomocí drobných zemědělců a stavebních či dopravních společností pro výpomoc na pluhování pro větší spad sněhu a likvidaci případného kalamitního stavu,“ uvedl Marian Cvrkal. Pro případ kalamity se jedná o zálohu na každý úsek silnice II. a III. třídy, pro něž je v záloze 130 kusů techniky. Jde hlavně o traktory s radlicemi a nakladače a rovněž dvě sněhové frézy.

Z celkového počtu 3122 kilometrů silnic v kraji bude letos neudržovaných jen 134 kilometrů (4 %), dalších 201 kilometrů bude jen pluhovaných.

Jinak se rozsah zimní údržby v kraji příliš nemění. už od léta, kdy jsou nižší ceny, mají silničáři nakoupenou sůl a inertní materiály na posyp. Počítají s podobnou finanční náročností zimy, jaká byla vloni, mají na to vyčleněno 98 milionů.