Příprava na přijímací zkoušky na střední školy začíná v Základní škole v Cerekvici nad Loučnou už v šesté třídě. V devítce pak žáci zkouší testy od Cermatu, chodí na doučování a také se připravují sami doma.
„Ve škole chodím každý čtvrtek na doučování, doma si lehce taky počítám asi tak půl hodiny. Matematika mi přijde lehčí než čeština,“ řekla deváťačka Valerie, která se hlásí na veterinární školu do Lanškrouna. Podobně to má i její spolužák Martin. „Doma dělám češtinu a matematiku tak hodinu denně. Chodím na doučování z matematiky i češtiny, která je pro mě těžší. Zkouším si starší testy od přijímaček a myslím, že by to šlo,“ podotkl Martin, který chce studovat technickou školu v Litomyšli.
Děti ze Základní školy v Cerekvici nad Loučnou jsou nejúspěšnější z okresu u přijímaček z matematiky.
Psali jsme již:
„Myslím, že mám ve škole tři schopné matikáře. Mým cílem je získat do školy šikovné učitele a odborníky, kteří chtějí pracovat s dětmi a někam to s nimi dotáhnout. A je to také o dovednosti učitelů zapálit děti pro předmět,“ přiblížil recept na úspěch ředitel školy Pavel Tupec. A že to učitelé zvládají, není pochyb.
V hodině matematiky Dagmar Kunkelové sedmáci nesedí jen v lavicích. Příklady jim rozmístila po celé třídě a pokud dobře spočítají všechny úlohy zaměřené na procenta, vyjde jim tajenka.
„Dělám tematické hodiny matematiky. Jedeme klasicky matematiku s tím, že děti jen nesedí v lavicích. Hodně je motivuji a aktivuji, aby neseděly a nespaly. Tematické hodiny jsme měli zaměřené třeba na Valentýn, advent nebo Tři krále,“ uvedla matikářka a zástupkyně ředitele Dagmar Kunkelová.
Děti to baví, rychle počítají příklady umístěné na nástěnce nebo na zdi a u tabule. Tajenkou je Mendělejev.
„Učím taky chemii, tak se to do matematiky někdy promítá,“ dodala učitelka. S kolegyní se doplňují a žáky připravují na přijímačky od šesté třídy. „Dávám dětem zvláštní pracovní listy na týden, kde si s úlohami hrají. Třeba při přechodu na druhý stupeň byly děti zaskočené, ale teď už jedou,“ doplnila Kunkelová.
Deváťáci v hodině matematiky s učitelem Pavlem Rezkem počítají rovnice s jednou neznámou. Tady žáci sice sedí v lavicích, ale jeden vždy počítá u tabule a ostatní ho kontrolují. „Počítáme, počítáme, jinak to nejde. Někteří mají o matematiku zájem, ti to mají jednoduché, ostatní musí trénovat,“ řekl Pavel Rezek.
Matematiku učí šestadvacet let a dokáže zhodnotit, jak se přijímací zkoušky za ty roky proměnily. „Testy z Cermatu máme a musím říct, že dneska je to snadno natrénovatelné. Když s tím Cermat před lety vyrukoval, líbilo se mi to. Teď u zkoušek vévodí ti, kteří mají zodpovědný přístup k práci a trénují. Bývala doba, kdy si dělala každá škola svoje přijímačky. Dnes to není úplně zadarmo a na výběrové školy je náročné se dostat,“ vysvětlil Rezek.
Základ úspěchu je podle ředitele Tupce v tom, aby se děti naučily učit. „To je základ. Máme s tím velké zkušenosti, že jsou děti nadané a jde jim vše samo, ale pak nevyniknou, neumí se totiž učit. Přijdou k novým věcem a mají s tím problémy. Kdo na sobě pracuje, je úspěšný,“ zmínil ředitel.
Ukradené neukradené uzené. Svitavští policisté bůček nenašli. Ani nemohli
Většina dětí z cerekvické školy míří na střední odborné školy, gymnázia si vybírají méně. Letos tady devátou třídu ukončí devatenáct žáků. „Gymnázium si letos nikdo nevybral. Ve třídě je šest studijních typů a pak jsou děti zaměřené spíše na učební obory,“ dodal Tupec. Střední odborné školy podle něho svědčí o tom, že děti vědí, kam chtějí jít a co by chtěly dělat. „Učitelka s nimi pracuje od šesté třídy, takže víme, jak jsou profilované. Vybírají si školu, o kterou mají opravdu zájem,“ uzavřel Tupec. Škola se účastní technicky zaměřených soutěží ve Vysokém Mýtě a žáci odtud vozí první místa.
Deník získal unikátní statistiky, které ukazují, v jakých konkrétních matematických úlohách se žákům ze Základní školy v Cerekvici nad Loučnou u přijímaček dařilo a které jim naopak dělaly problémy. Nejlépe si vedou v „početních operacích a dělitelnosti“ (zvládlo v průměru 79 % žáků) a v „převodu jednotek“ (68 %). „Pokud žák nedá násobilku ve třetí třídě, bude s ní mít po celý život problém, ačkoli se bude snažit se ji doučit. Na chvíli možná ano, ale v dlouhodobém horizontu to nikdy ideální nebude," zmínila Kunkelová.
Naopak problémy cerekvickým školákům dělají otázky na „lineární rovnice a soustavu rovnic“ (zvládlo jen 19 %). „Určitě to nebude pouze v samotném řešení rovnic. To je čistě mechanická záležitost, která jde vytrénovat. Spíše to souvisí i s tvorbou rovnice a soustavy. S touto dovedností je už spojená určitá schopnost myšlení. Říkám, že bychom měli matematiku využít k tomu, abychom žáky naučili přemýšlet," vysvětlila Kunkelová.
Jaké úlohy dělají žákům z cerekvické školy problémy a jaké naopak s přehledem řeší?
Kategorie otázek % dobře vyřešených úkolů
Číslo a početní operace, dělitelnost 78,81
Převody jednotek 68,38
Přímá, nepřímá úměrnost 56,47
Číselné výrazy, zlomky, desetinná čísla 54,09
Slovní úlohy na číselné obory, rovnice 49,83
Grafy, schémata, tabulky a slovní úlohy 47,80
Počítání s mnohočleny 45,49
Výrazy s proměnnou 36,84
Lineární rovnice, soustavy rovnic 19,30
Poměr, mapa 8,09
Pozn. Každému příkladu nebo otázce autor testů přiřadil oblasti, ve kterých musí mít žák znalosti, aby mohl daný příklad/ úkol/ otázku vyřešit či odpovědět. Například k vyřešení příkladů v matematice je často třeba mít znalosti z více oblastí.
Zdroj: prijimacky.ai a Cermat