Blíží se vysvědčení a s tím i tradičně obavy dětí, jak budou rodiče na jejich známky reagovat.

A právě to, jak se zachovat, když děti přinesou špatné známky, řeší asi i samotní rodiče. Jiří Knoll z pardubické Pedagogicko–psychologické poradny proto nabízí některé rady.

„Rodiče by se hlavně nejprve měli podívat, jaké známky měli oni sami. Nenaplněné ambice rodičů a velká očekávání jsou častým problémem,“ upozornil Jiří Knoll.

Podle něho by měli rodiče hlavně ocenit snahu svých dětí, i když nemají nejlepší známky. Každému dítěti totiž učení nejde dobře. Děti mohou mít také vrozenou vadu nebo se prostě neumí učit a potřebují radu odborníka.
„Známky jsou důležité, ale není to to nejdůležitější. Na prvním místě mají být vztahy mezi dětmi a rodiči,“ poznamenal Jiří Knoll a dodal, že důležitý je hlavně zájem ze strany rodičů.

„Rodiče se musí v první řadě o dítě zajímat, a to opravdu. Často ani nevědí, co a jak se jejich děti ve škole učí a jaké mají učebnice. Vysvědčení popisuje úsilí po celý rok nebo pololetí. Rodiče by tedy neměli být překvapeni, pokud se o dítě zajímají. Problém je, když to rodiče během roku vůbec neřeší,“ konstatoval Jiří Knoll.

Tereza Harbichová