Po železniční trati mezi Chocní a Litomyšlí jezdí vlaky již sto třicet let. Významné výročí si železničáři spolu se širokou veřejností připomněli v sobotu 19. května. Výstavou v Regionálním muzeu ve Vysokém Mýtě, otevřením nového muzea věnovaného této lokální trati v Cerekvici nad Loučnou, ukázkami modelových železnic v prostorách nádražních budov a především provozem unikátního vlaku vedeného parní lokomotivou 423.009 přezdívanou Líza a dvou párů vlaků vedených dvojicí motorových vozů Hurvínek M 131.1 s vloženým přípojným vozem.

Pozvání k jízdě historickým vlakem přijala také krajská radní Jana Pernicová. V doprovodu ředitele Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Pardubicích Michala Štěpána a místostarostky České Třebové Jaromíry Žáčkové se zajímala nejen o dějiny uvedené dopravní cesty, ale především o její současné využití a případnou další modernizaci.

Průměrná obsazenost vlakových souprav činí zhruba padesát až pětapadesát osob. Lidé tyto spoje využívají nejen k cestám do zaměstnání, ale školní mládež rovněž k dopravě za vzděláním. V provozu jsou dosud i vlečky využívané nákladními vlaky přepravujícími především železný šrot či uhlí. „Provoz na lokální trati mezi Chocní a Litomyšlí doznal určitého zefektivnění a zdá se, že je životaschopný. Pevně věřím, že se najdou prostředky na modernizaci, která umožní tolik žádané zrychlení dopravy," říká Jana Pernicová, která si další rozvoj měst a obcí v této oblasti bez železničního spojení nedovede představit.

U zrodu samostatného sdružení pro vystavění dráhy z Chocně do Litomyšle stáli v roce 1875 předseda a zakladatel vysokomýtského cukrovaru notář Jan Popler, vysokomýtský starosta J. B. Tůma, zástupci města a cukrovaru J. Podhajský a J. Drtina i představitelé tehdy nového cukrovaru v Cerekvici nad Loučnou a města Litomyšle. Ještě roku 1874 musel Alois Jirásek k cestě do Litomyšle ze Zámrsku přes Vysoké Mýto využít kočáru. Stejnou cestou se dva roky nato vydal profesor Josef Novák s mladičkou chotí Terézou a ještě roku 1880 s rodinou do Litomyšle ze Zámrsku stejným způsobem ujížděl nejslavnější litomyšlský rodák Bedřich Smetana.

O další dva roky později již toto bylo rychle zapomenutou minulostí. Vůbec první vlak přijel z Chocně na litomyšlské nádraží památného nedělního odpoledne dne 22. října roku 1882.

IVAN HUDEČEK