Výlet po bývalé Hitlerově dálnici má více jak tři sta turistů za sebou. Vydýchávají ujité kilometry v cíli v Mladkově. Odpočívají také o plot opřené bicykly. Na některých vlají praporky s nápisy: Konec „silnice smrti“, Podporujeme R43.

Je sobota ráno. Z černohorského parkoviště startují na čtrnáctikilometrový výšlap manželé Petr a Ivana z Brna. „Na povzbuzení s sebou máme malinovku, perníček a jablka,“ hlásí Ivana. Oba Brňané mají na za sebou spoustu pochodů. Tím sobotním se však přidávají k lidem, kteří volají po řešení neúnosné situace na státní silnici I/43. „Jezdíváme po ní autem o víkendech a není to nic příjemného. Silnice je dost úzká a je tam nebezpečno. Takhle přece nevypadá hlavní tepna na Brno,“ míní Petr. Podle něj už měla dávno stát rychlostní silnice R43, která problém vyřeší. Její stavba se však do nekonečna oddaluje.

Pochod podporující stavbu R43 zdolává kolem tří set lidí. Osmnáct kilometrů pokoří náruživí turisté z Jevíčka. Do cíle na výletiště v Mladkově dorazí ve šestadvacetičlenné skupině. „Jsme zvyklí chodit, je ale potřeba doping, proto nezapomínáme na slivovičku,“ říká Antonín Káňa. Pak zdůrazňuje, že kromě lidí žijících blízko takzvané silnice smrti trpí také domy. V Jevíčku dávají kola těžkých aut zabrat celému náměstí.

Za pravdu mu dává Lída Neubauerová. „Státní silnice je přetížená a úzká. Když řidiči předjíždí, musí v některých místech riskovat. Často tam míjíme dopravní nehody,“ popisuje žena. Svůj souhlas se stavbou R43 dali Jevíčští pochodem již podruhé.

Na výletišti hraje country kapela Prak a voní tam buřty a jiné pochutiny. Turisté svírají v rukou čísla, která dostali s mapou na startu. Mohou totiž vyhrát v tombole. U stolů jich sedí několik desítek. „A míří sem dalších asi tři sta lidí. Překonáme tak loňský počet, kdy ve špatném počasí pochodovalo po německé dálnici dvě stě šestnáct lidí. Tehdy jsme se topili v bahně, letos nám počasí přeje,“ hodnotí pořadatel Jaroslav Oldřich s tím, že už je známý termín třetího ročníku. „Chceme z pochodu udělat tradici, zároveň si přejeme, aby byla co nejkratší. Pochodujeme totiž proto, že nesouhlasíme s liknavým přístupem úřadů v řešení problematiky státní silnice I/43 a stavba R43 vázne,“ upozorní Oldřich. Turisté letos razí ze dvanácti měst. Pořadatelé tak nabídli o jedno startovací místo víc.

Na trase si pěšci i cyklisté vychutnají přírodu. Míjí i kus historie. Stojí tam totiž rozestavěné mosty z let 1939 – 1941.

V cíli pak mohou lidé projet prstem po historické mapě, zhlédnou i staré plány či fotografie. S německou dálnicí, v jejíž trase může nová R43 vést, je blíž seznámí odborník Tomáš Janda. „Tuto dálnici plánovala absolutní špička tehdejšího silničního projektování. Ta použila nejnovější postupy pro trasování a projektování dálnic. Pokud se R43 jakkoli odchýlí z této trasy, bude to k neprospěchu,“ sděluje Janda s tím, že Němci se o trasování a projektování této dálnice dodnes učí na vysokých školách.

Její technické parametry jsou z drtivé většiny použitelné pro R43. „Jediné, co se nedá použít, je klesání a stoupání dálnice projektované do 5 procent. Podle stávajících pravidel totiž může být jen do 4,5 procent. Na dálnici jsou však taková místa jen tři a dají se tam udělat větší násypy a nebo hlubší zářez,“ přiblížil Tomáš Janda.