Problém je teď jiný: Auta nejsou. Respektive, k dostání nejsou levná auta do 50 tisíc korun.

„To nejhorší máme, myslím, za sebou, o auta začíná být opět zájem. Především o škodovky – fabie, octavie. Problém spíše je, že tato auta jednoduše nejsou. Pokles cen byl tak markantní, že si lidé své staré vozy radši nechali,“ uvedl spolumajitel autobazaru v Janově u Litomyšle Radek Tajovský.
Zatímco ceny ojetin od loňského jara klesly podle odhadů průměrně o 10 až 30 procent, právě u škodovek byl pád ještě razantnější. Například Škody Fabie z roku 2003, které se před rokem prodávaly kolem 250 tisíc korun, spadly na nynějších 120 tisíc.

„Teď jdou ceny opět pomalu nahoru, jak o auta začal být znovu zájem. Nejsou ale vozy pod 50 tisíc korun. Dovoz z Německa totiž ustal, Němci stará auta radši kvůli tamnímu šrotovnému mění za nová,“ dodal Tajovský.

Podobné zkušenosti mají i v dalších východočeských bazarech. „Nejhorší bylo druhé pololetí loňského roku, například teď v únoru už jsme na tom s obratem byli podobně jako před rokem. Prodávají se i levné Škody Favorit. Pokud ovšem vůbec jsou,“ přidal se Jan Hambalík, majitel autobazaru ve Stéblové mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

Podle majitelů autobazarů navíc větší propad než samotná krize způsobila mediální panika kolem ní. „Lidé se teď chovají úsporněji. Jinak nesporným efektem krize je to, že auta jsou cenově dostupnější,“ tvrdí Jan Fabík z jednoho královéhradeckého autobazaru. „Levnější jsou i nová auta, protože automobilky se snaží zákazníky zaujmout nízkou cenou.“

Při koupi nového vozu může v současnosti zákazník ušetřit až sto tisíc oproti minulému roku. Slevy autobazarů jsou spíše v řádu desetitisíců.
„Právě jsme prodali Volkswagen Golf z roku 1986 za šest tisíc, nicméně tato auta se prodávají dnes velmi špatně,“ sdělil spolumajitel autobazaru Delta v Litohradech na Rychnovsku Pavel Faltys. „Tento vůz by před koncem roku stál šestnáct až sedmnáct tisíc,“ dodal prodejce.