Další z jednání o optimalizaci veřejné dopravy v Pardubickém kraji se v pátek uskutečnilo na radnici ve Svitavách. Vedení kraje se setkalo se starosty dotčených obcí, aby se společně dohodli na principech optimalizace. V této části regionu se projekt dotkne trati mezi Svitavami a Březovou nad Svitavou a mezi Českou Třebovou a Svitavami, dále pak trati mezi Svitavami a Pustou Kamenicí.

Na železnici ze Svitav do Březové budou osobní vlaky jezdit v menším počtu. „Území v okolí této trati bude dopravně obslouženo především rychlíky a spěšnými vlaky, autobusovými linkami a dálkovou autobusovou dopravou jiných dopravců,“ uvedla Magdalena Navrátilová, mluvčí Pardubického kraje. V případě trati ze Svitav do Pusté Kamenice pojedou vlaky v hodinovém intervalu a větší část zastávek bude z technologických důvodů jenom projíždět. Lidé z obcí na této trati se do práce i do škol dostanou autobusy.

„Domnívám se, že optimalizace přináší zkvalitnění veřejné dopravy. Chápu, že může někomu připadat nelogické projíždění některých vlakových zastávek. Pokud se ale na dopravu podíváme komplexně, logiku to má, především pro zrychlení a zkvalitnění páteřní železniční dopravy,“ sdělil Jan Tichý, náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu, dopravní obslužnost a investice.

Starostové obcí na jednání mimo jiné navrhli několik korekcí trasování autobusových linek. Zajímalo je také, kdy se veřejnost dozví přesné informace o konkrétních jízdních řádech jak vlaků, tak autobusů. „Jde o to, že veřejnost tyto informace potřebuje a pokud je nedostane, budou dále vznikat nejrůznější petice,“ uvedl místostarosta Svitav Pavel Čížek.

Podle náměstka Jana Tichého jsou nynější jednání především o koncepci optimalizace veřejné dopravy. Komplexní informace s přesným návrhem jízdních řádů dostanou samosprávy během následujících tří měsíců.

Na koncepci optimalizace se vedení kraje se starosty dotčených obcí na Svitavsku shodlo. Může tak pokračovat v detailní přípravě jízdních řádů. Místní samosprávy je budou moci v následujících měsících připomínkovat. „Jsem rád, že jste zapracovali do projektu připomínky, které jsem k optimalizaci měl při našem prvním setkání. Hlavně jde o zavedení vlaku z odpolední směny z České Třebové. V případě, že se domluvíme i na dalších připomínkách směrem na Svitavy, budu spokojený,“ řekl starosta Březové nad Svitavou Martin Kiss.

Za provoz na lokálních tratích ve svitavském okrese bojovala peticemi také strana Věci veřejné. Poukazují mimo jiné na stav silnic v Pardubickém kraji a tvrdí, že autobusy nemohou konkurovat vlakům. Železniční doprava je podle nich také více ekologická.

(ik, mag)