V pátek se na tom dohodli zástupci firmy OREDO, Pardubického kraje a obcí. Osobní přeprava na železnici mezi Litomyšlí a Vysokým Mýtem zůstane zachována.

Před několika týdny měli radní na stole tři varianty. Ve hře bylo úplné zrušení osobní dopravy na trati, zachování v plném rozsahu, nebo jen vytížených spojů. Zvítězila ta poslední a starostové obcí jsou spokojení. „Chápeme snahu kraje zlepšit systém veřejné dopravy. Jsme rádi, že jsme po dvou jednáních nalezli shodu na zachování využívaných vlakových spojů. Budou posílené autobusové spoje do Chocně a České Třebové s návazností na vlaky dálkové přepravy,“ sdělil včera po jednání litomyšlský starosta Michal Kortyš. Kraj podle náměstka Jana Tichého ušetří velkou finanční částku, kterou využije v rámci veřejné dopravy. Jedno je však jisté. Lidé nepřijdou o vlakové spoje, kterými jezdí do školy a do zaměstnání. Navíc autobusy do Vysokého Mýta nepojedou jen po pětatřicítce, ale zastaví rovněž ve vesnicích na trase, takže děti nebudou přebíhat přes hlavní tah.

V současné době jezdí na trati mezi Litomyšlí a Vysokým Mýtem deset vlaků denně tam a deset zpět. Lidé využívají především ranní a odpolední spoje. Průměrně se lokálkou za den sveze celkem čtyřicet pět lidí. A to není zrovna rentabilní. „České dráhy nabízely provoz soukromým dopravcům, ale bez úspěchu. Vedení drah také zkoušelo, aby si provoz vzala pod sebe města a měli jsme svého průvodčího, ale to jsme odmítli,“ uvedl místostarosta Radomil Kašpar. Kraj přislíbil, že se bude podílet na úpravách autobusových zastávek. Vlakové i autobusové spoje musí kraj trvale dotovat. Na jeden kilometr jízdy autobusu přispívá dopravcům zhruba osmnácti korunami, drahám na stejnou cestu připlácí 92 korun.