Lidé jsou přesvědčeni, že dráhy investují do dálkových spojů a na místní dopravu nezbývají peníze. České dráhy ale oponují. Podle loňských statistik jde většina peněz na obnovu vozového parku na regionálních tratích.

Poničené sedačky

„Do Pardubic cestuji vlakem několikrát do měsíce. Po zavedení nového ceníku využívám jízdenku Regionet, která stojí 130 korun, ale platí jen na osobní a spěšné vlaky,“ říká Petr Provazník ze Svitav. „Že na záchodě neteče v zimě voda, dokážu pochopit, ale že se v některých vagonech netopí, tak tomu nerozumím. Naposledy za mnou přišla sama průvodčí s tím, že asi nejezdím často, protože jinak bych věděl, že do prvního vozu nemám nastupovat, protože tam nefunguje topení. Omlouvala se mi, že s tím nemůže nic udělat, protože na opravu nejsou peníze,“ dodává Provazník.
Tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala potvrzuje, že vozový park na trati Pardubice – Česká Třebová je zastaralý. „Vozům je v průměru pětadvacet let a dosluhují. Snažíme se vozový park postupně obměňovat, ale nejde to najednou,“ říká Kubala. Zároveň ale dodává, že v zimě by se nevytopený vůz neměl na trati objevovat. „Topení se může pokazit, ale v takovém případě je na domovské stanici, aby vagon odstavila a nechala opravit,“ doplnil Kubala.

Začátkem března začala na trati z České Třebové do Letovic v odpoledních hodinách jezdit modernizovaná souprava Regionova.

Ničitele neuhlídají

Dalším problémem, zejména večerních vlaků, jsou vandalové. Rozřezané sedačky, vytrhaná opěradla a rozbité láhve jsou v těchto spojích k vidění poměrně často. „Na tyto vlaky postupně nasazujeme menší vozy, kde je možné řádění vandalů lépe ohlídat, ale zabránit všemu nedokážeme. Je to o slušnosti každého z nás,“ vysvětluje Kubala.