Automatickou parkovací věž s kapacitou 118 jízdních kol, kterou moravskotřebovská radnice zahrnula do rekonstrukce prostoru před vlakovým nádražím, ostře kritizují někteří zastupitelé i část veřejnosti. „Proč se plánuje tak zbytečně velký zásobník na jízdní kola u vlakového nádraží? To tam budou parkovat kola z celého kraje?“ ironizuje záměr na webu města anonymní tazatel.

K dotazu se připojila i Ludmila Hanusová. „Není dopravní uzel s ohledem na chystaný projekt, v němž je zahrnuta i cyklověž, viděno optikou měst Lysá nad Labem, Pardubice, Třinec, poněkud přeceněn?“ ptá se Hanusová.

Vedení města se toho, že by cyklověž zela prázdnotou, neobává. Sází na turisty a majitele elektrokol.

Kritici poukazují na fakt, že ani v Pardubicích, kde cyklověž stojí u vlakového nádraží, které leží na hlavním železničním koridoru Praha – Olomouc a denně tudy projdou stovky lidí, možnosti uschovat kolo využívá jen minimum cyklistů.

„Kdo bude cyklověž využívat? Pouze někteří z denně dojíždějících vlakem do práce nebo do školy. Podle průzkumu je to 20 až 30 osob,“ ptá se Jaroslav Strouhal. „Ve stotisícových a bohatých Pardubicích u nádraží ukládají do cyklověže průměrně 15 kol. Na vedlejší odkládací ploše bývá uzamčeno zdarma 300 až 400 kol,“ upozorňuje Jaroslav Strouhal.

Radnice skeptické námitky odráží. A používá k tomu stejné argumenty. „Všechny cyklověže v republice fungují velmi dobře, snad kromě Pardubic, kde je v těsné blízkosti věže 450 krytých parkovacích stání pod dohledem kamer,“ vysvětluje místostarosta Moravské Třebové Václav Mačát.

Kritici dále upozorňují, že ani sousední Svitavy, které rovněž letos budují v prostoru vlakového přednádraží dopravní terminál, cyklovež v projektu nemají. „Svitavy považují za dostatečné klasické kovové stojany a zastřešené kóje k zavěšení kol. Přičemž frekvence cestujících je zde větší než v Moravské Třebové,“ dodává Strouhal. Celková kapacita by po dokončení svitavského terminálu měla být 74 jízdních kol.

Něco na tom bude. Ovšem důvody, proč svitavská radnice od stavby cyklověže, o které na samém začátku projektu uvažovala, záhy upustila, jsou jiné. „O cyklověži jsme uvažovali, ale nešli jsme do toho kvůli limitované výši dotace. S rozpočtem projektu jsme byli i bez věže úplně na hraně. Cyklověž byla první věc, která se škrtala. Řekli jsme si, že raději uděláme stání pro cyklisty. Šlo nám o to, aby se projekt zrealizoval,“ vysvětluje svitavský starosta David Šimek.

„Myslím, že kdyby cyklověž na terminálu vznikla, tak by se zaplnila. Jen nevím, jestli je společnost nastavená, že za hlídání kol se platí. Vnímám to, jako nadčasový projekt,“ dodává David Šimek.
V Pardubicích se cyklověž začíná zvolna zaplňovat. Pomohlo snížení ceny a možnost bezplatného uschování kol pro cestující, kteří denně dojíždějí do zaměstnání.