Je to nejen velmi nepříjemné, ale i nebezpečné. Pomoci vám mohou jen odborníci. A těch ve svitavském okrese není mnoho. Ví o tom své Eva Abrahámová z Osíku u Litomyšle. Rychlou a šetrnou pomoc našla až na třetím místě.

„Když jsem vdechla kuličku rybízu, volala jsem do litomyšlské ambulance. Tam mi sdělili, že se musím obrátit do Svitav nebo Pardubic,“ popisuje začátek martýria Eva Abrahámová. Zavolala tedy do Svitavské nemocnice. „Tam mě informovali, že si zákrok vyžádá celkovou anestézii a hospitalizaci,“ dodává pacientka. Celkové anestézii a hospitalizaci se chtěla žena vyhnout, a tak na radu personálu Svitavské nemocnice zkusila štěstí. Zavolala do jevíčského sanatoria.

Odborníci na svém místě

„Velmi mile mě překvapil vstřícný přístup a odbornost tamního primáře Pavla Bartoně. Sanatorium sice vypadá jako z filmů z první republiky. Okna málem vypadávají z rámů. Klimatizaci jsem tam také nezaznamenala, zato odborníci jsou tam na svém místě,“ říká Eva Abrahámová. Pacientka absolvovala potřebná vyšetření a primář Pavel Bartoň rybíz z pravé průdušky vytáhl. Vše stihl do půl hodiny. Kdyby rybíz v průdušce zůstal, hrozil by ženě zápal plic. „Pavel Bartoň je specialista v oboru plicních onemocnění. Zákrok provedl speciálním přístrojem, bronchofibroskopem, což je přístroj, který nepatří k běžnému vybavení nemocnic,“ sdělil náměstek Odborného léčebného ústavu v Jevíčku Antonín Staněk.

Ve Svitavské nemocnici pracuje lékař, který by podobný zákrok s flexibilním endoskopem zvládl. Ten měl ale minulý týden dovolenou. Pokud by se tedy Eva Abrahámová obrátila na Svitavskou nemocnici, rybíz z průdušky by jí lékaři také vyndali. Podle náměstka pro lékařskou péči Pavla Kunčáka by si zákrok endoskopem s pevným tubusem však opravdu vyžádal celkovou anestézii.

Ambulantní zákrok vyjde podle mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Anny Veverkové české zdravotnictví levněji než operace spojená s hospitalizací.

Poradí nejbližší

„V Litomyšli je oproti léčebně v Jevíčku mnohem modernější nemocnice. Když však člověk potřebuje, někdy nepomůže,“ domnívá se Abrahámová. Specializované oddělení plicní či ušní – nosní – krční zde totiž není. Proto do ní Eva Abrahámová ani nešla. Pokud Litomyšlská nemocnice nemůže pacientovi pomoci, doporučí zdravotníci nejbližší zařízení, kde pacientovi pomohou. Potvrdil to Adrián Nemšovský, manažer kvality Litomyšlské nemocnice. Přesný seznam typů výkonů a jejich forem (třeba šetrnějších metodách) ale v dalších zdravotnických zařízeních personál nemá.

Mají přehled?

Pardubický kraj, který zdravotnická zařízení zřizuje, nemá pro lékaře přesnou metodiku, jak přesně mají pacienty informovat. Co se tedy nemocný dozví, záleží na znalostech, kontaktech a ochotě lékařů. Stejné pravidlo pak „platí“ rovněž v soukromých ambulancích odborných lékařů.

Jaké informace o možnostech zákroků v zařízeních kraje pacient dostane, je tedy otázkou. „Společná metodika, podle našich informací, neexistuje v žádném z krajů. Informace o činnosti jednotlivých oddělení nemocnice naleznou pacienti na webových stránkách nemocnice nebo jim je poskytne odborný personál telefonicky,“ uvedla mluvčí Pardubického kraje Magdalena Navrátilová. Podle ní zdravotnická zařízení vědí, jakou péči poskytují. Urgentní stavy řeší záchranka a vyškolené operátorky záchranné služby. Jestli vědí zdravotníci, co a kde poskytují okolní zdravotnická zařízení, je podle mluvčí kraje otázkou na konkrétní nemocnice.

Pokud tedy nechcete s kostí v krku či rybízem v průdušce volat záchranku, je dobré mít po ruce rychlé internetové připojení a telefonní seznam. Zdravotnická zařízení sice nejsou poradenskými call centry, ale jde o zdraví. Pacienti se na ně s důvěrou obrací o pomoc a také očekávají fundovanou radu. Kdo jiný než lékaři, ale i zřizovatelé zdravotnických zařízení by měli mít dokonalý přehled o nabídce poskytované péče v širším okolí. Podle mluvčího Litomyšlské nemocnice Adriána Nemšovského je to ale problematické. Lékaři si stále doplňují vzdělání. Také vybavení ordinací se stejně jako skladba výkonů mění.

Přesné informace o tom, které výkony a jaké vybavení mají která zdravotnická zařízení, evidují ale zdravotní pojišťovny. „Informace samozřejmě máme. Na požádání jsme je schopni kraji předat,“ sdělila mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Anna Veverková. Podle ní si to vyžádá však čas úměrný rozsahu požadovaných informací. Na měsíce to ale není.

Podobnou situaci jako Eva Abrahámová zažili i rodiče Elišky z Poličky vloni na konci prázdnin. Tehdy jejich jedenáctiletá dcera se zlomenou rukou projela krajem, než se dostala do Pardubické krajské nemocnice. Kdyby lékaři v Orlickoústecké nemocnici informovali rodiče, že ve Svitavské nemocnici zákrok, které zranění vyžadovalo, neprovádí, nejeli by tam.