Netrpělivé řidiče, kteří se při průjezdu městem nebojí šlápnout na plyn, čeká od jara překvapení. Na frekventovaných místech totiž vzniknou speciální brány. Ty budou měřit rychlost a v případě, že auto překročí nastavený limit, zaznamenají poznávací značku, datum i čas. Na základě těchto dat pak budou řidiči dostávat pokuty.

O tomto záměru litomyšlské radnice jsme čtenáře informovali již před měsícem. Na včerejší tiskové konferenci radnice zveřejnila data z měření, na jejichž základě se rozhodla s dopravní situací ve městě něco dělat. Někteří řidiči totiž v místech, kde mají dodržovat padesátku, jeli více než devadesátkou.

„V programovém prohlášení jsme měli, že chceme zklidnit dopravu u nás v Litomyšli. Čtrnáct dní jsme tu měli sčítače a radary a zjistili jsme, že 80 % aut jezdí rychleji, než by mělo," vysvětlil starosta Radomil Kašpar. Ze statistik vyplývá, že v dubnu a květnu řidiči jezdili rychleji nejenom ve směru na Svitavy, kde někteří řidiči limity dlouhodobě nedodržují, ale i na dalších místech.

U nemocnice i škol

Brány vzniknou například v ulici T.G. Masaryka, tedy v blízkosti základních škol, gymnázia a městského úřadu. Dále při vjezdu do Litomyšle ve směru od Vysokého Mýta v okolí čerpací stanice a na ulici J.E. Purkyně poblíž nemocnice. „U výjezdu na Poličku roste bytová zástavba a dá se tam předpokládat zvýšený počet chodců," sdělil k výběru této lokality starosta Kašpar.Místa, kde brány postaví, museli na radnici prodiskutovat nejenom na odboru dopravy, ale také s policií.

„Zatím byla vytipovaná místa, která byla následně odsouhlasena Policií ČR. Projekt se nyní bude zpracovávat, aby mohl sloužit jako podklad pro výběrové řízení," uvedl vedoucí litomyšlského odboru dopravy Kamil Hebelka.

Podle policie je například tah na Svitavy dlouhodobě problematický. „Nedodržování rychlosti v úseku od světelné křižovatky ve směru na Svitavy je velký problém. V uvedeném úseku provádí policie pravidelně kontroly a řidiče za překročení rychlostního limitu pokutuje," uvedla již v minulosti policejní tisková mluvčí Hana Kaizarová. Od radarů si na radnici slibují, že se díky nim situace zlepší.

„Chtěl bych zdůraznit, že to nechceme jako represi. Litomyšlí se opravdu jezdí rychle a zklidnění je na místě. Policie tu dost často měřila, toto by ale mohl být úspěšnější projekt," řekl starosta Kašpar s tím, že lidem nechtějí komplikovat život a vybírat pokuty za marginální překročení maximální povolené rychlosti. „ Nějaká tolerance bude," slíbil starosta.

Ostrému spuštění v květnu by podle něj mělo předcházet testování zařízení i obsluhy, to nejspíše začne již v březnu příštího roku. Výstavba bran také bude znamenat, že město přijme nové pracovníky, kteří budou zpracovávat data a dál se podílet na zlepšení dopravní situace ve městě. „Bude to osm pracovníků. Investice a jejich plat se zaplatí z pokut," dodal Radomil Kašpar.

Chtějí pronájem

ČTK v říjnu informovala o tom, že by město celý tento projekt měl stát dva až tři miliony korun. Tuto částku teď ale vedení radnice nepotvrdilo. „Nevím, kolik přesně to bude stát. Připravujeme výběrové řízení. Určitě ale chceme jít do pronájmu," řekl na závěr starosta Kašpar.

Radary mají obsluhovat policisté. „Při zjišťování a dokumentování přestupků musí být záznamová zařízení pro měření rychlosti obsluhována výlučně subjektem oprávněným k provádění měření rychlosti vozidel, tedy policií nebo obecní policií," uvedla tisková mluvčí Litomyšle Jana Bisová.

Některým místním se brány zdají jako dobrý nápad jak vyřešit dopravní situaci. „Aspoň si to tady přestanou plést se závodní dráhou," nechala se slyšet důchodkyně Jarmila Nováková. „Pokud to nebude zase nějaká s prominutím buzerace od úředníků a nebudou lovit lidi, kteří jedou na padesátce o dva kilometry víc, tak mi to nevadí," řekl řidič Martin Trnka.

O plánech radnice jsme čtenáře informovali již v říjnu.