Žák, který narušuje vyučování soustavnou nekázní, je nepříjemný jak pro učitele, tak pro zbytek třídy. Pedagogové volají po větších pravomocích. Ministerští úředníci připravují úpravu školského zákona.

Agresivním chováním nebo šikanou se neohrožují jen žáci mezi sebou. Na jedné ze středních škol ve svitavském okrese dokonce raději vedení škol upravilo rozvrh vyučování. Zmírnila se tak příležitost pro provokace studentky vůči učiteli. „Měli jsme dvě možnosti. Buď přesuneme žáka do jiné třídy, nebo vyměníme pedagogy. S ohledem na kolektivy žáků jsme zvolili druhou variantu,“ uvedl ředitel školy, který si přál zůstat v anonymitě.

„Za dveře!“

Učitelé mají k usměrnění žáků omezené možnosti. Jsou to běžná výchovná opatření jako napomenutí a důtky, nebo snížení známky z chování. U středoškoláků přichází v úvahu dokonce vyloučení ze studia. Podle mnohých učitelů však u problémových žáků tyto tresty příliš nezabírají.

Odborníci z ministerstva školství se proto rozhodli zařadit další opatření do druhé vlny novelizace školského zákona. „Učitelům tímto způsobem poskytneme legislativní oporu. Měli by mít možnost vykázat žáka z vyučování, pokud hrubým způsobem či opakovaně narušuje průběh výuky,“ uvedla Helena Müllerová z ministerstva školství. Podle ní rozhodně nejde o to, aby šel žák domů. Měl by se ho ujmout školní psycholog nebo jiná osoba. Během vyloučení z vyučování s ním bude pracovat. Ne všechny školy ale mohou psychologa zaměstnat.

„Vidím zde riziko, že by žáci mohli opatření zneužívat. Nakonec by se vše obrátilo proti škole,“ domnívá se ředitel zahradnické školy Ivo Jiránek z Litomyšle. Uvítal by spíše dlouhodobější vyloučení. Ve výchově pak ve dnech, kdy žák nemůže do školy, daleko větší roli hraje rodina. Ale právě žáci s výchovnými problémy bohužel mívají horší rodinné zázemí.