O uplynulém víkendu totiž ve městě zahájili výstavu Michaela Rittsteina, Lukáše Rittsteina a Barbory Šlapetové s názvem „S astronautickou lehkostí motýla zpátky do kamene", jejíž součástí je kromě výstavy obrazů také dílo umístěné v Klášterních zahradách. To má symbolizovat moderní společnost. Jedná se o dva osmitunové kusy žuly, které z jedné strany připomínají záď auta, a autobus, jenž je v místě řidiče protknutý ocelovou rourou. Uvnitř vozu se promítá video o tom, jak se v domorodých kmenech domlouvají sňatky.

Podle autora instalace Lukáše Rittsteina se jedná o zamyšlení nad současným stavem světa. „Chtěl jsem, aby to působilo jako blízké setkání třetího druhu. Je to přistání třech monumentů, které spolu úzce souvisejí a jejich tématem je vrcholné stádium globalizace, civilizace a úvaha kam směřujeme," přiblížil záměr autor. Najdou se však i tací, kterým toto vysvětlení nestačí. Na dílo mají zcela rozdílný názor a své mínění si nenechávají jen pro sebe. „Nejdřív bakelit u zámku a teď tohle, to snad ani není možné," uvedla na Facebooku litomyšlského zpravodaje Lilie jedna z diskutujících. „Další hrůza v Litomyšli. Kdyby to bylo někde na výstavišti, tak prosím, ale v Klášterkách?" diví se další z návštěvníků profilu. Na internetu už také vznikla petice s názvem „Jen město co nemá vkus, vystavuje autobus!", pod kterou se do pondělního odpoledne podepsalo více než 200 lidí. Autoři a signatáři požadují „odstranění údajného uměleckého díla autorů Michaela Rittsteina, Lukáše Rittsteina a Barbory Šlapetové uprostřed klášterních zahrad v Litomyšli. Nechceme v Litomyšli takovéto kýče!"

Najdou se však i tací, které dílo nepobuřuje a líbí se jim. „Berte to trochu s nadhledem probůh, je to tam na měsícc, tak na co hned petice?" ptá se nespokojených uživatelů sociální sítě příznivkyně monumentu. O umístění díla v Klášterních zahradách, které tam bude až do konce prázdnin, hlasovali radní, kteří záměr schválili. „Otevřelo to širokou diskuzi. Litomyšl má vzhledem k tomu, co jsme tu už v minulosti měli, třeba Aleše Veselého, povinnost dát prostor avantgardě a novému umění. To, že to bude vyvolávat emoce, jsme věděli. Ani 
v radě to nebylo podpořené jednohlasně. Ale myslím si, že se bude o Litomyšli mluvit 
a že se sem budou lidi jezdit dívat," prohlásil starosta Radomil Kašpar. Podle mluvčí města Jany Bisové náklady spjaté s výstavou hradí provozovatel, tedy Galerie Miroslava Kubíka.

K dílu v Klášterních zahradách se pro čtenáře Deníku vyjádřil autor Lukáš Rittstein, který je dle svých slov rád za to, že se kolem instalace rozproudila debata.

„Chtěl jsem, aby to působilo jako blízké setkání třetího druhu. Je to přistání třech monumentů, které spolu úzce souvisejí a jejich tématem je vrcholné stádium globalizace, civilizace a úvaha kam směřujeme. Dílo také souvisí s mizením přírodních národů, které už 20 let s Barborou navštěvujeme v Nové Guineji 
a vyjadřujeme se k tomu očima umění. Hlavní monument tohoto sousoší se jmenuje „Tour". Je to autobus, který je protknutý ocelovou rourovou, který symbolizuje to, že celé lidstvo je natolik propojené informacemi, že už jsme vlastně takoví pasažéři na výletě. Všichni zaujímáme místa na sedadlech, výhled z oken máme velkolepý, ale nikdo neví, jaký je smysl 
a cíl naší cesty. To právě symbolizuje ocelová roura v místě řidiče. Dva objekty u autobusu jsou monumentální osmitunové kusy žuly, které se propojují s karoserií auta."