Dětem chybí mužský element při vzdělávání.

Převahu mají v učitelských sborech ženy také ve svitavském okrese. „My máme ve sboru dvacet jedna pedagogů, z toho je pět mužů,“ sdělila zástupkyně ředitelky Základní školy Kostelní náměstí v Moravské Třebové Zdenka Šafaříková. Přiznává, že v porovnání s ostatními školami je to dost. „Učitel, muž ale nemusí nezbytně znamenat učitel, dobrý,“ tvrdí Šafaříková. Důležitější je, aby pedagog byl pro děti partnerem. „Na prvním stupni by ale rozhodně mělo být mužů více,“ dodává zástupkyně.

Mužský element chybí dnes už i v mnoha rodinách a malé děti ho potřebují alespoň ve škole. Žákům školy převaha učitelek ale nevadí. „Když nás něco naučí, je to jedno,“ říká Tomáš Selinger. „Já bych bral na tělocvik a sporty spíše učitele,“ doplňuje spolužáka Tomáš Le Duc. „Hlavně když s námi budou mít trpělivost,“ kontruje klukům deváťáčka Petra Šípová.

Převaha kolegyň nevadí ani učiteli Petru Hrdinovi. „Za dvacet šest let praxe jsem si už zvyknul,“ říká. Na otázku, zda jeho kolegyně nepřenášejí více své rodinné problémy do práce než muži, ale odpovědět nechce. Se svým povoláním už chtěl několikrát skončit. „Ne kvůli ženskému kolektivu, ale spíše penězům a rozmáhající se byrokracii ve školství,“ prozrazuje Hrdina.

Děti by se svými učiteli neměnily. „Učit bych rozhodně nechtěla, chybí mi trpělivost a to je to, co by učitel měl mít,“ uzavírá Petra. (ap)