Tunel bude mít dva dvouproudové tubusy a jako první v Česku je od začátku navrhován pro rychlost 100 kilometrů v hodině.

Tunel Dětřichov vyřeší trasování složitým terénem Hřebečovského hřbetu, přes který o šest kilometrů prochází tunelem (i když nepoměrně kratším) i nynější státovka I/35.

„V současnosti můžou řidiči touto rychlostí jezdit pouze v tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně, i když po nedávné rekonstrukci by brzy mohly přibýt tunely na Pražském okruhu. Výhodou tunelu u Dětřichova však je, že je z pohledu bezpečnosti a technologického vybavení od začátku koncipovaný na vyšší rychlost než ostatní tunely v Česku,“ popsal Aleš Trnečka, ředitel společnosti Dopravoprojekt Brno. Ta vede sdružení pěti firem, které budou mít na starosti přípravu dokumentace pro výběr zhotovitele.

Psali jsme již:

Stavba může odstartovat už do dvou let. Společnosti ze skupiny Sudop, která zastřešuje firmy z oblasti projektové a inženýrské činnosti a výpočetní techniky, podepsaly zakázku na přípravu zadávací dokumentace pro výběrové řízení na zhotovitele stavby.

Příprava dokumentace potrvá podle projektantů 16 měsíců a stavba celého úseku může začít v polovině roku 2024. Řidiči se v novém tunelu poprvé projedou v roce 2028.

Projeďte se tunelem už nyní ve vizualizaci:

| Video: Youtube

Při přípravě dokumentace vznikne 3D digitální model stavby, který následně poslouží jako databáze informací o stavbě a stavu její přípravy.

„Digitální model se při přípravě velkých staveb využívá čím dál častěji, protože přináší celou řadu výhod. Od přesnějšího odhadu nákladů až přes rychlejší a výstavbu a levnější monitoring a údržbu objektů. V digitálním modelu lze okamžitě odhalit nejrůznější opomenutí nebo stavební kolize a může se jim předcházet,“ sdělil Trnečka.

Tunel Dětřichov vyřeší trasování složitým terénem Hřebečovského hřbetu, přes který o šest kilometrů prochází tunelem (i když nepoměrně kratším) i nynější státovka I/35. V okolí se podle pamětníků nacházejí štoly, které tam za druhé světové války vyhloubili Němci. Ty by ale stavbu ohrozit neměly.

Obyvatele Dětřichova, Kunčiny a dalších obcí ale čekají během stavby dálnice náročné roky. „Dálnice nám rozdělí katastr obce na severní a jižní část. Bude to mít jednoznačně dopad na zemědělce a lesní pozemky. Pozitivní přínos moc nevidím. Neřekl bych, že bychom mohli na dálnici nějak vydělat,“ podotkl starosta Kunčiny Miroslav Kubín. Dálnice povede asi 720 metrů od kunčinských domů.

Úsek dálnice D35 Opatovec – Staré Město přesáhne 17 kilometrů. Ředitelství silnic a dálnic počítá, že náklady na výstavbu dosáhnou 15 miliard korun. Součástí bude 18 mostů o celkové délce 900 metrů. Jedná se o dálniční mosty nebo přemostění samotné dálnice. Součástí stavby je také vybudování připojení nové dálnice na stávající silnici I/35 u Borušova na rozhraní Pardubického a Olomouckého kraje. 

Firma Dopravoprojekt Brno na úseku D35 Opatovec – Staré Město zajišťuje také inženýrskou činnost a připravovala i dokumentaci pro stavební povolení, o které požádá do poloviny letošního roku. Do konce příštího roku by tak mohl být vypsaný tendr na zhotovitele stavby. Současně by Ředitelství silnic a dálnic mělo mít k dispozici stavební povolení. Úsek se tak může začít stavět v roce 2024.

close D35 Opatovec – Staré Město - vizualizace info Zdroj: ŘSD zoom_in D35 Opatovec – Staré Město - vizualizace

Už za šest let by se tak motoristé mohli po dálnici D35 svézt bez přerušení z Hradce Králové až ke Starému Městu. To ale bude reálné pouze v případě, že nedojde ke spojení stavby s navazujícím úsekem mezi Starým Městem a Mohelnicí. Tady je totiž příprava oproti úseku z Opatovce přibližně dva roky pozadu.

Tunel Dětřichov bude už druhou stavbou tohoto typu ve svitavském okrese. V roce 1997 byl otevřen Hřebečský tunel, který měl zrychlit dopravu z Čech na Moravu.

Podívejte se na archivní fotky ze stavby Hřebečského tunelu:

Denně jím projede asi šestnáct tisíc aut. Hřebečský tunel měří 354 metrů. Stavěla ho firma Metrostav, a to od června 1994.

Vlastní ražba úseku o délce 275 metrů probíhala v letech 1995 a 1996. Do provozu byl uveden v listopadu 1997. Jako první tunel v Česku byl ražen Novou rakouskou tunelovací metodou. Nyní je až do listopadu kvůli rekonstrukci uzavřený.