„Tak důležitá stavba jako Hřebečský tunel potřebuje by-pass,“ přirovnává vicehejtman Pardubického kraje Roman Línek opravu téměř tříkilometrové spojky k přemostění zúženého místa na tepně. Díky státním a krajským dotacím má stará pětatřicítka nový asfaltový povrch, vodorovné značení a bezpečnostní svodidla.

Rekonstrukce objízdné komunikace stála sedmnáct milionů korun. „Stavbu jsme částečně uhradili z peněz určených na odstranění loňského sesuvu zeminy u tunelu a jeho zabezpečení,“ říká ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Pro bezpečnost provozu ale nebylo důležité jen opravit povrch vozovky. „Vyměnili jsme, někde také nově osadili, jeden a půl kilometru svodidel,“ informuje. Otázkou je, jak dlouho opravený silniční úsek odolá těžké nákladní přepravě.

„Pokud dojde z jakéhokoliv důvodu k omezení provozu na hlavní silnici procházející tunelem, tak nápor vozidel trojka zvládne,“ je přesvědčený vicehejtman. „Pokud ale stát nevybuduje odpovídající páteřní síť dálnic a rychlostních komunikací, budou více trpět krajské komunikace druhých a třetích tříd,“ dodává ředitel Němec.

Silnice přes kopec Hřebeč je první letos opravenou komunikací. Hřebečským tunelem poprvé projela vozidla v listopadu 1997. K prvnímu sesuvu půdy došlo již o tři roky roky později, ale na opačné straně silnice než se vloni, kdy se uvolnil skalní masiv.