Karel J. ze Sedliště: Před dvěma lety jste na setkání s občany sliboval, že petici bojující proti jižní variantě R35 podržíte a že kraj od stavby severní varianty neodstoupí. Jak se jim dnes chcete podívat do očí? Myslíte, že pro ně jako hejtman a lídr ODS do krajských voleb jste důvěryhodný?

Vždy jsem podporoval severní trasu R35 přes Ústeckoorlicko. Osobně jsem pro to udělal vše. Současná realita je taková, že jižní varianta má větší naději na výstavbu vzhledem k tomu, že ji podporuje Ministerstvo životního prostředí ČR a není bojkotovaná ekology. Čtvrtý rok diskutuji s každým, kdo o to má zájem, o problematice dálnic v České republice. Mám čisté svědomí a nemám problém se komukoliv do očí podívat.

Lenka Kopecká z Cerekvice: Dobrý den chtěla bych vám sdělit, že se mi ta dálnice hodně hnusí, protože by měla vést buď asi půl kilometru od nás, nebo několik metrů od našeho domu. Já ten hluk od aut nechci poslouchat.Toho názoru je i můj kamarád. Bydlí ode mě kousek, je to jen přes pole.

Jižní varianta, která vede kolem vaší obce, je v územním plánu a byla podporována Ministerstvem životního prostředí a ekology s odůvodněním, že je nejšetrnější, jak k životnímu prostředí tak k občanům. Chápu každého, kdo bude dotčen výstavbou dálnice, ale pokud nedojde k dohodě všech zúčastněných stran a ke kompromisu, nové dálnice se nikdy nedočkáme a dopravou budeme trpět všichni v tomto kraji ještě více.

Hanka z Litomyšle: Už víte termín, kdy se kopne do země na stavbě R35? A kde to bude? Kdy se dočkáme klidné dopravy v Litomyšli?

Reálný termín výstavby R35 z Opatovic nad Labem přes Vysoké Mýto, kde je již zpracováno posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), je podzim 2010 až jaro 2011. K úseku kolem Litomyšle, kde EIA není dokončena, je nutné připočítat asi jeden rok.

Petr Tupec: Pane Tomane, rád bych se vás zeptal, kde vidíte hlavní nedostatky Pardubického kraje?

Největší problém vidím v dopravě. Z minulosti nemáme vyhovující státní silnice, obchvaty a jsme bohužel již poslední kraj bez dálnice a rychlostní silnice. To je potřeba změnit a být důraznější při prosazování investic.

(ik, zr)