„Vyzkoušela jsem to s kamarádem. Měl kartu své matky, řekl mi číselný pin a já bez potíží zaplatila nákup za sedm stovek. Prodavačku nezajímalo, jestli je karta moje, i když viděla, že mi ji před pokladnou kamarád podával a říkal pin. Navíc se mi už jednou stalo, že na benzinové čerpací stanici v Litomyšli po mně obsluha nechtěla při placení pohonných hmot podpis ani pin. Když jsem se na to ptala příště, tvrdili, že to není možné,“ popisuje svoje zkušenosti s platební kartou Kristýna Svobodová z Litomyšle.

Naše otázka byla jasná: Jak je to možné? Mladá pokladní se omluvila, ale byla zcela klidná, okamžitě našla i vysvětlení: „Myslela jsem, že jste jeho přítelkyně, viděla jsem, jak jste vešli společně dovnitř,“ oponovala mi a pokračovala: „Zadívala jsem se na pána, že to není jeho kreditka, ale myslela jsem, že jste mu půjčila kartu. Já to tak třeba se svým druhem dělám a někde se nás taky na nic neptají.“ Na své domněnky se ale pokladní rozhodně v takové situaci nemůže spolehnout, proto je její pochybení neomluvitelné. Navíc se svou domněnku ani nepokusila ověřit.

Informace ve své bance

Obezřetnost při placení kartou je na místě. Stačí nepozornost a výhoda, kterou platební karty poskytují, se může proměnit v noční můru. „Jako majitelé platební karty se u své banky informujte o postupu při její ztrátě. Každá banka má jiné podmínky a totéž platí i o samotných kartách. Neexistuje jednotný postup,“ radí provozovatel serveru bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.

Jak se námi oslovené banky shodují, zodpovědnost za zneužití karty je z převážné většiny na jejím držiteli, a to do doby, než oznámí ztrátu a nechá ji zablokovat. Výhodou může být pojištění karty, u níž je naděje, že se klientovi vrátí zpět peníze, o které přišel. „Česká spořitelna ručí za neoprávněné transakce ztracenou nebo odcizenou platební kartou přesahující částku 4 500 korun ve lhůtě 48 hodin před blokací karty,“ uvedla Pavla Plachá z firemní komunikace České spořitelny.

Klient by si měl také dát pozor na to, kolik stojí blokace karty. Tyto operace jsou podle druhu karty a úkonu zpoplatněny v řádech stovek korun. „Ihned po zjištění musí klient bance nahlásit ztrátu karty a to na klientskou linku či speciální call centrum. Číslo call centra je uvedeno na zadní straně karty, a proto je nezbytné si jej opsat, protože při ztrátě karty ztratíte i zmiňované číslo,“ radí Patrik Nacher. Základním pravidlem je nezapisovat si PIN na platební kartu, pro zloděje pak není nic snazšího než zaběhnout do bankomatu a udělat na účtu okradeného pořádný průvan.

Například podle finančního arbitra Františka Klufy psaní PIN přímo na kartu není jenom vyloženě českým nešvarem. Jak uvedl, podobné chyby se objevují rovněž v tak vyspělé zemi, jako je Velká Británie.