Hlavní dopravní tepna z Čech na Moravu je na Hřebči konečně bez omezení. Tunel nyní patří mezi nejmodernější stavby svého druhu v celé Evropě.

„Rekonstrukce měla dvě části, a to stavební a technologickou. V té stavební se jednalo o nové portálové úseky, chodníky nebo sanaci ostění. Novinkou v Hřebečském tunelu je suchovod, který tady nikdy nebyl. Ten využijí při zásahu hasiči, kteří si na zdroj vody přímo napojí hadice a mohou hned začít hasit,“ vysvětlil Miroslav Ritnošik,  hlavní stavbyvedoucí z firmy Doprastav.

Staré technologie musely z tunelu pryč a nahradily je nové. „Tunel má nejmodernější věci, jaké jsou dnes k dispozici,“ podotkl Ritnošik.

V Hřebečském tunelu jsou i bezpečnostní úniky a na poloportálu je osazený jasoměr, který reguluje osvětlení podle aktuální situace venku. „Když je venku jas, světlo v tunelu svítí intenzivně, a když je tma, tak se ztmaví. Je to kvůli lidskému zraku, aby si řidič lépe přivykl,“ dodal Ritnošik.

Tunel je také vybavený moderním kamerovým systémem, který je napojený na řídicí systém v Klimkovicích. Tam sedí operátoři a vidí, co se v tunelu děje, kdo tam jde, jestli se zde stala nehoda. Systém pak tunel automaticky uzavře a aktivuje se objízdná trasa,“ přiblížil stavbyvedoucí.

První projížďka opraveným Hřebečským tunelem | Video: Iveta Nádvorníková

Vystaráno na 30 let

Hřebečský tunel měří 355 metrů a je čtvrtým nejdelším tunelem, který má ŘSD ve své správě. Letošní rekonstrukce vyšla na 107 milionů korun. „Dá se říci, že je vystaráno na třicet let. Hlavní problém bude technologická vybavenost, která zastarává, tu budeme muset měnit dříve, ale stavební část by měla být bez větších oprav,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Původně se hovořilo i o opravě objízdné trasy přes Hřebeč, ale na tu zřejmě nedojde. „Silnice je v perfektním stavu, takže tam nejspíš nedojde na žádné významné opravy,“ uvedl Studecký.

Příští rok je však v plánu sanace svahu pod Hřebečským tunelem ve směru na Moravskou Třebovou. Ta by měla trvat asi tři měsíce a stát má okolo 42 milionů korun. Do budoucna se počítá i s úpravami na estakádě pod tunelem.

Hřebečský tunel byl otevřen v listopadu roku 1997. Firma Metrostav začala s jeho stavbou v červnu roku 1994. Nejprve byla provedena průzkumná štola, vlastní ražba úseku probíhala v letech 1995 a 1996. Byl prvním raženým tunelem dálničního typu v České republice. Má dva stoupací a jeden klesací pruh a prochází geologicky nestabilním územím.