Nejvíce telefonních automatů provozovalo O2 na přelomu století, a to přes třicet tisíc po celé republice. Od té doby dochází ke snižování jejich počtu.

Výměna automatů

„Stále více lidí vlastní mobilní telefon, a proto spíše než volání z telefonní budky využívají mobilních technologií. Kromě rušení nevýdělečných automatů má na jejich celkovém úbytku podíl například i skutečnost, že dochází k výměně dvou telefonních automatů, jednoho na mince a jednoho na karty, za pouze jeden, a to kombinovaný, který umožňuje obě varianty plateb," uvedla mluvčí společnosti O2 Lucie Jungmannová.

Dalším důvodem rušení je neefektivnost jejich další údržby. V okrese Svitavy provozuje O2 aktuálně sto sedmačtyřicet veřejných telefonních automatů, z toho sto šestadvacet klasických budek, zbytek je umístěn na zdi nebo v boxu. Za posledních šest let jich bylo po celém okrese zrušeno více než sto, z toho třináct za uplynulý rok. Konkrétně byly zrušeny telefonní automaty například ve Svitavách v Erbenově a Radiměřské ulici a v Moravské Třebové v Jánské ulici. Než se ale O2 přikročí k rušení, nejprve všechno projedná se zastupiteli obce. „Plánované rušení předem oznamujeme. Obce mají možnost se k němu vyjádřit. V případě, že telefonní automat chtějí ponechat, nabízíme jim možnost si jej pronajmout, respektive přispívat na provoz," vysvětlila mluvčí.

Lidé proti rušení často nic nenamítají. „Už je to tak dvacet let, kdy jsem naposledy telefonovala z automatu. V dnešní době už má téměř každý člověk mobilní telefon, takže budky nejsou potřeba," řekla Blanka Mrázková. Přesto se ale může stát, když mobilní telefon nefunguje, že je v nouzové situaci takový automat potřeba. „Někteří lidé budku můžou potřebovat. Vím o lidech, kteří mobilní telefon vůbec nemají a pro ty má telefonní automat určitě využití. Rozhodně bych byl pro jejich zachování. A ne vždycky člověku mobil funguje a když je potřeba přivolat nějaká záchranná pomoc, tak jinak než z budky to nejde," poznamenal Jan Gustav.

Automaty v kurzu

Telefonní budky mají stále řadu příznivců. Jen v loňském roce z nich lidé v České republice uskutečnili téměř pět milionů hovorů. Nejvyužívanější automaty jsou v centrech velkých měst, na nádražích, letištích, v turistických oblastech, u obchodních center a podobně. „Telefonní automaty mají nenahraditelnou úlohu v případech tísňového volání a krizových situacích nebo jako náhradní či doplňkové řešení v případě rozbitého, zapomenutého, ztraceného či vybitého mobilu," potvrdila Lucie Jungmannová. Důležitou úlohu mají veřejné telefonní automaty i v případě volání na Linku bezpečí, která pomáhá dětem a dospívajícím řešit těžké životní situace. „Pro tyto děti jsou telefonní budky často jediným způsobem, jak se o své situaci mohou bezpečně poradit. Jen v roce 2013 přijala Linka bezpečí z telefonních budek více než dvacet tisíc volání," dodala mluvčí.

Je jasné, že v centrech velkých měst budou telefonní automaty i nadále ziskové. Ovšem na méně frekventovaných místech v menších obcích bude v budoucnu nemožné jejich činnost nadále udržet.

(vh)