"Stavební povolení na úsek dálnice D35 v úseku Staré Město - Mohelnice nabylo právní moci. Vykoupeno je 91 procent pozemků. A začalo výběrové řízení na toho, kdo při PPP projektu těch 35 kilometrů mezi Opatovcem (u Svitav - pozn. red) a Mohelnicí postaví a bude pak udržovat," uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Informační leták ŘSD včetně map úseku Opatovec - Staré Město najdete ZDE, úseku Staré Město - Mohelnice ZDE

Mátl má na mysli tzv. koncesionáře, který je nutný kvůli výběru soukromého investora. Poslední dva úseky z Opatovce u Svitav přes Staré Město k Mohelnici totiž bude narozdíl od většiny jiných dálnic stavět soukromník formou PPP (public - private partnership - pozn. red.). Jde o systém výstavby dálnice na dluh. Dálnici postaví soukromý investor, bude se o pak ni i vybranou dobu starat. Stát mu pak bude platit za užívání silnice. Je to vlastně obdoba leasingu.

Výběr koncesionáře provázely problémy, proto bude mít zahájení stavby posledních dvou úseků D35 mezi Svitavami a Mohelnicí roční skluz. Původně se mělo začít stavět už příští rok, nově je termín rok 2026. Hotovo bude nejpozději v roce 2030, stále však není vyloučen ani konec roku 2029. Poté bude hotová celá dálnice D35 v úseku od D11 u Hradce Králové až do Olomouce, čímž vznikne severní alternativa k přetížené brněnské D1. Další úseky D11 se stavějí nebo se chystají rovněž ve směru z Hradce na Jičín.

Součástí úseku D35 ze Svitav do Mohelnice bude i nejdelší dálniční tunel v Česku Dětřichov (3983 metrů), vznikne i tunel Maletín dlouhý 1100 metrů. Hotovo by mělo být v roce 2029.

Nově zřízený Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal stavební povolení na umístění a povolení stavby na úsek Staré Město - Mohelnice už počátkem července. Čekalo se však, jestli se někdo neodvolá, jako se to stalo u jiných úseků D35. Nyní tak mají pravomocné stavební povolení všechny úseky D35 mezi Hradcem a Mohelnicí.

Mohlo by vás také zaujmout: Perseidy i polární záře. Podívejte se na noční oblohu Svitavska pohledem čtenářů