Problematická místa ve Svitavách mapují už jedenáct let. Dosud se však nepodařilo všechny bariéry odstranit. Radnice se obrátila i na veřejnost, aby kritická místa pomohla zachytit.

„Lidé nám posílali fotografie a popisy míst do konce března. Nyní došlé podněty zpracujeme a zahrneme do nového generelu bezbariérových cest,“ vysvětlil místostarosta Svitav Pavel Čížek.

Jedním z míst, na která lidé hodně poukazují, je vlakové nádraží. Ve staré budově mají ztížený pohyb vozíčkáři i lidé s berlemi. „Po operaci jsem potřebovala jet do Brna. Na druhé nástupiště musíte jít podchodem, kde je spousta schodů. Bylo to docela náročné,“ poznamenala Věra Hlávková.

Městská policie ve Svitavách slaví 30 let od založení.
"Velký bratr" žije ve Svitavách. Město hlídá 120 kamer, odhalí i sprejery

Jenže nádraží nepatří městu, ale Českým drahám a Správě železnic. „S bezbariérovou úpravou v těchto místech bohužel moc nenaděláme. Když jsme opravovali prostor před nádražím, nepodařilo se nám prosadit, aby se České dráhy podílely na úpravách. Situace se ale posunula. Počítají s rekonstrukcí výpravní budovy v roce 2023 a 2024,“ doplnil místostarosta Čížek.

Vlakové nádraží ve Svitavách.Vlakové nádraží ve Svitavách.Zdroj: Martin Šipoš

Město chce vyjednat, aby vznikl bezbariérový přístup na druhé nástupiště. V současné době převede člověka s hendikepem na druhé nástupiště výpravčí nebo zaměstnanec dopravní kanceláře, a to přes koleje v určeném místě.

Správa železnic počítá s rekonstrukcí stanice v letech 2029 až 2030. „Termíny se mohou ještě měnit v závislosti na schválení záměru projektu v Centrální komisi Ministerstva dopravy a přípravě projektové dokumentace. Podle současných standardních řešení předpokládáme, že stanice bude vybavena bezbariérovými výtahy,“ sdělila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Langrova vila ve Svitavách letos slaví 130 let od svého vzniku. Foto: město Svitavy
OBRAZEM: Langrova vila ve Svitavách dostala miniaturní dvojče. Podívejte se

Nyní připravují zadání záměru projektu. Současně chystají také rekonstrukci nádražní budovy. „Už máme zpracovaný záměr projektu, o kterém rozhodne Centrální komise Ministerstva dopravy. Při stavbě dojde mimo jiné k dispozičním úpravám objektu, rekonstrukci všech povrchů, úpravám prostor pro cestující a vestavbě nového WC,“ dodala Friebová.

NOVÉ PARKOVIŠTĚ

Kdy začne samotná rekonstrukce, podle mluvčí není ještě jasné. U nádraží by mělo vzniknout nové parkoviště. Staré sklady půjdou k zemi a místo nich bude upravené veřejné prostranství a parkoviště pro auta i autobusy.

Ani cesta k rybníku Rosnička není úplně bez bariér. Lidé tady poukazovali na velké výmoly. „Původně jsme plánovali na komunikaci jen zalepit největší výmoly, ale vytyčili jsme úsek, kde silnici kompletně opravíme. Práce by měly začít v červenci,“ podotkl Čížek.