Za TECHNOhrátkami do Středního odborného učiliště ve Svitavách se vydalo přes sto dvacet kluků a holek osmých a devátých tříd ze sedmi základních škol v regionu.
Poznatky a úkoly
Na stanovištích je čekaly nové poznatky i zajímavé úkoly. K oboru mechanik seřizovač poznávali materiály, podívali se, jak se programují a obsluhují číslicově řízené či plastikářské stroje, seznámili se s hydraulikou a pneumatikou. Také si zasoutěžili.
Učitelé odborného učiliště byli připravení dětem všechno vysvětlit. „U nás si děti mohly vyzkoušet jednoduché zapojení hydraulických a pneumatických systémů," přiblížil na jednom ze stanovišť učitel odborného výcviku Pavel Betlach. Pro praxi je podle něho obor pneumatika a hydraulika ideální, protože absolventi najdou uplatnění všude. Kluci a holky také nahlédli do zámečnické dílny. „Tady se žáci naučí všechno od měření, rukodělné práce, spojování materiálů až po montáž různých mechanismů a svařování ocelových konstrukcí," informoval mistr Ladislav Horvát. Včera se školáci seznámili jak se základy, tak i s montáží a svařováním.
Na TECHNOhrátky podruhé přijely děti ze Základní školy v Pomezí. Tentokrát se o řemeslo zajímali osmáci, které doprovodil učitel Jiří Svoboda. „Přínosem je hlavně to, že děti vidí řemeslo, jak probíhají jednotlivé práce. Mají možnost si také prohlédnout školu," uvedl učitel. TECHNOhrátky otevírají dětem oči a nabízejí jim informace. „Díky projektu se s obory lépe seznámí. Školu si projdou, něco jim určitě v hlavě zůstane. Jestli si některý z oborů vyberou, je na nich," uvedl Karel Němec ze Základní školy Na Lukách v Poličce.
TECHNOhrátky kladně hodnotí i školáci, pro které je hlavě určený. „Je to zajímavý projekt, hlavně pro nás, kteří si vybíráme povolání. Určitě se nám lépe volí škola, když o ní víc víme," řekla Natálie Jílková z Pomezí. Neunikly jí ani činnosti v jednotlivých dílnách. „Viděla jsem, jak se svařuje, jak se brousí kladívka, seznámili nás s různými výrobky, ale také s nářadím, které se tady používá," popisovala školačka. Také ale skládala puzzle s tématem soustružení.
Zájem roste
Někteří z žáků už zvažují, že by se mohli do učiliště přihlásit. „Zaujal mě obráběč kovů. Líbí se mi, že si to všechno můžeme vyzkoušet, tak se s obory nejlépe seznámíme," podotkl deváťák z poličské základní školy Na Lukách Marek Navrátil.
Školy se do projektu hlásí opakovaně. „Jsme rádi, že se vracejí. Doufejme, že je to proto, že je TECHNOhrátky baví," poznamenala manažerka projektu Eva Hromádková. Mezi školami se přece jen našel jeden nováček, a to Základní škola Na Lukách z Poličky.
Svitavské TECHNOhrátky byly letos deváté v pořadí. Závěrečná akce letošního roku se odehraje 11. listopadu v Lanškrouně.
Závěrečný workshop
„Definitivní tečku v letošním roce obstará krajské školení výchovných poradců v pardubické střední škole chemické formou workshopu a teoretických přednášek," sdělil manažer projektu Vladimír Zemánek. Nebudou chybět zaměstnavatelé, učitelé odborného výcviku, ani zástupci úřadu práce a hospodářské komory. Budou to speciální TECHNOhrátky pro výchovné poradce. Také oni si budou moci obory „osahat" a zasoutěžit si.
O TECHNOhrátky nepřijdou školáci ani příští rok. „Plánujeme rozšíření počtu středních škol na dvanáct. Hlavně počítáme také se třemi semináři pro výchovné a kariérní poradce, kde dostanou perfektní informace o tom, co které řemeslo obnáší, o uplatnitelnosti na trhu práce, o finančním ohodnocení. získají teoretické informace, kontakty i na úřad práce," slíbil Vladimír Zemánek. Semináře jsou stejně důležité jako TECHNOhrátky pro školáky.