Co si o státních maturitách myslíte vy? Diskutujte pod článkem!

Žluté stěhovací vozy firmy Stahl začaly od pondělí křižovat republiku, aby za sedm dní stihly rozvézt testy k jedné z nejsledovanějších zkoušek v zemi: ke generálce státních maturit, která začne v pondělí na 1225 středních školách. Státní maturity však zatím budí spíše pohoršení či rozpaky. Úsměvná přijde řadě ředitelů už ona supertajná blesková distribuce.

„Upozornění na zásilku jsem dostal v neděli večer, v pondělí dopoledne vůz přijel. Bylo to hodně rychlé. Dvě bedny s testy jsem zavřel do skříně opatřené dvěma zámky a ještě přelepil pečetí, dvě pojistky mají i samotné bedny,“ popsal proces ředitel chrudimského gymnázia Eduard Beránek.

V nedalekých Pardubicích se rozvezou testy do škol ve dvou vlnách, stejně tak vše probíhalo v sousedním Hradci Králové. A právě tato logistická nesrozumitelnost rozvozu se stala terčem kritiky. Zatímco například do gymnázia Dašická mají testy přijet ve čtvrtek v podvečer, gymnázium Mozartova je očekává až v pátek před polednem. Důvod takového anachronismu, který musí stát zbytečný benzin a čas? Firma, která 50milionový tendr na rozvoz státních maturit vyhrála, nekomunikuje.

„Čekal bych, že firma obslouží Pardubice najednou, čtyři miliony za distribuci letošních testů mi přijdou jako veliký peníz,“ podivoval se ředitel gymnázia Mozartova Otto Horák. A není sám. „Pokud by bylo možné vše rozvézt v jeden den, bylo by to levnější a mnohem jednodušší,“ přitakal ředitel SOŠ a SOU Vocelova v Hradci Králové Vladislav Košťál.

Jenže získat reakci rozvozové firmy Stahl bylo v úterý nemožné. „Nikdo z vedení tady není, telefon vám dát nemůžu a tiskového mluvčího nemáme,“ řekla operátorka na dispečinku. Mluvčí společnosti Cermat, která celou státní maturitu zajišťuje, už byl sdílnější.

„Není to ani kilometr navíc. Každá cesta je důkladně naplánovaná a každý z vozů ví, kam přesně vyrazit. Je to však velmi náročné objet takové množství škol. Je tedy možné, že rozvoz skončí ve městě navečer, přespí se, a pokračuje dopoledne druhého dne,“ objasnil mluvčí Petr Habáň.

Generálka přijde na 120 milionů korun a zúčastní se jí více než 95 tisíc studentů.

Jak by měla státní maturita vypadat

Byrokracie vítězí, tvrdí vedení škol

Mají různé názory na to, jak by mohla zkouška dospělosti vypadat, ale rozhodně jsou jednotní v hodnocení té současné. Ředitelé většiny středních škol na východě Čech se shodují: státní maturita je v této podobě zbytečná, přetechnizovaná a plná byrokracie.

Už jen prokousat se manuálem, který obdrželi k modrým zapečetěným bednám plným testů, nebude jen tak. „Je to skutečně administrativně náročné. Vůbec i porozumět tomu úřednickému jazyku. Člověk musí číst všechno několikrát. Ale já osobně konečně společnou zkoušku vítám,“ říká ředitel Střední školy informatiky a služeb ve Dvoře Králové Petr Vojtěch.

Podle něj už bylo zapotřebí zavést objektivní hodnocení, které by pomohlo v orientaci mezi maturanty vysokým školám, zaměstnavatelům či samotnému státu. Na druhou stranu připouští, že odborné školy to budou mít složitější než gymnázia, jelikož mají jiný vzdělávací plán. „Pro gymnázia to problém nebude, ta mají v testovaných předmětech vysokou dotaci vyučovacích hodin, ale střední odborné školy se mohou náročností testů cítit zaskočeny,“ míní ředitel pardubického gymnázia Mozartova Otto Horák.

„S touto podobou maturity jsem absolutně nespokojen. Vždyť jdou proti sobě dvě reformy. V jedné vznikají na každé škole školní vzdělávací programy, které jsou vždy různé, a na druhé straně chce stát centralizovat a objektivizovat maturitu,“ vysvětlil Josef Moravec ze Střední průmyslové školy kamenické a sochařské v Hořicích.

Nadšení nejsou ani samotní studenti, kterým připadá celý systém zbytečně komplikovaný. „Nadšený nejsem, ale co mám dělat. Přijdou mi hlavně úplně zbytečné dva stupně úrovně. Proč bych si měl dobrovolně zvolit ten těžší a vystavit se riziku neúspěchu, když stejně už nyní máme signály, že vysoké školy k této maturitě nijak přihlížet nebudou,“ uvedl Matěj Horáček z Hradce Králové.

PROČ MINISTERSTVO PLÁNUJE GENERÁLKU

Pro školy představuje maturitní generálka jedinečnou příležitost vyzkoušet si v praxi, jak bude vypadat organizace písemných zkoušek společné části maturitní zkoušky.

Pro ministerstvo školství a CERMAT je maturitní generálka jednou z posledních etap přípravy reformy maturit. Měla by se prověřit připravenost organizace, funkčnost a spolehlivost nové maturity. Výstupy z maturitní generálky by měly odhalit nedostatky, které je potřeba ještě odstranit.