Dobrou zprávou pro všechny občany města i turisty je termín dokončení přístavby piaristické koleje. „Celý projekt musí být hotov do 30. června," prohlásil starosta Litomyšle Radomil Kašpar. Doba na dostavbu není nejdelší. Vedení města však věří, že se vše stihne. Dodavatelská firma si převzala staveniště už v prosinci minulého roku.
Stavbu víceúčelového zařízení zkomplikovaly archeologické nálezy. Měnit se musel projekt architekta Aleše Buriana a nakonec i firma, která původně vyhrála výběrové řízení. „Oproti původnímu plánu musíme jít výš. Knihovna i obřadní síň zůstává, jak bylo plánováno. Tento upravený projekt jsme museli obhájit před Akademií věd, protože byl nutný její souhlas s částečným odstraněním nálezů," popsal sdělil místostarosta Litomyšle Michal Kortyš.
Změna stavební firmy pak byla nutná vzhledem k pravidlům čerpání evropských dotací. Radnice musela po dohodě s ministerstvem pro místní rozvoj vypsat nové výběrové řízení.
Nové prostory
Kromě toho, kdy bude celé dílo hotovo, zajímá většinu lidí, jak bude vypadat a k čemu bude sloužit.
Přístavba piaristické koleje bude částečně zapuštěná dvoupodlažní stavba s malým pavilonem v úrovni podkroví. Přízemí dostavby bude využíváno jako nová obřadní síň města i aula fakulty restaurování. V patře přístavby budou prostory pobočky univerzitní knihovny s vloženou galerií. Přístavbu budou tvořit rovněž střešní terasy a pavilon, ve kterém bude jedna chodba se schodištěm tvořícím chráněnou únikovou cestu z přístavby i z krovu kláštera a dále jedna místnost sloužící fakultě. Může být využívána pro ateliérovou výuku či jako zasedací nebo kancelářská místnost. „Doufám, že moderní přístavba bude ve starém prostoru dobře ladit a že ji Litomyšlané přijmou za svou," vyjádřil se k budoucímu dílu Radomil Kašpar.
Na dokončení piaristické koleje jsou zvědaví i ti, kteří se pohybují v její blízkosti denně. „Těším se a jsem zvědavý. Po stavební stránce bude vše hotové a uklidní se stavební ruch," řekl ředitel zámeckého návrší David Zandler.
Zpoždění? Ne
Moderní se starým vyvolává mnohdy diskuse. Názory na opravené objekty na zámeckém návrší se různí.
Někteří občané si také kladou otázku, co by se mohlo stát, když by se stavba nestihla v daném termínu. „První názor říká, že nezrealizování by mohlo být pokutované v objemu dostavby, a druhý pohled je ten, že by byla ohrožena celá dotace," sdělil starosta Litomyšle. Ten však o zpoždění celé akce neuvažuje. O případném prodloužení termínu se tak jednání nevedou.
Obdobný případ se zpožděním řešili v Kladrubech nad Labem. V tamním hřebčíně hrozilo kvůli průtahům navrácení dotace ve výši tři sta milionů korun. Z důvodu komplikací však zažádali o prodloužení termínu na ministerstvu pro místní rozvoj, které vyhovělo.
Revitalizace zámeckého návrší je největší investicí v dějinách Litomyšle. Celková cena za projekt se vyšplhala na více než čtyři sta milionů korun. Piaristická kolej by podle výběrového řízení měla stát zhruba 23 milionů.