Příprava dostavby klíčového druhého dálničního spojení z Čech na Moravu jede naplno. Na všech šest úseků dálnice D35 v Pardubickém kraji o celkové délce 59,4 kilometrů je už vydané stavební povolení. Jako poslední ho nyní získal léta sporný obchvat Litomyšle.

„Ředitelství silnic a dálnic zaznamenalo další klíčový posun v přípravě části dálnice D35. Ministerstvo dopravy vydalo společné povolení pro úsek Litomyšl – Janov, který se stane dálničním obchvatem Litomyšle. Na obchvat délky 10,4 kilometru bude moci po nabytí právní moci povolení být dokončena majetkoprávní příprava,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Přípravu diskutované stavby až do roku 2021 blokovaly spory o vedení trasy. Před dvěma lety podepsal šéf ŘSD Radek Mátl s účastníky územního řízení, kteří podali námitky, memorandum o způsobu řešení stavby.

Posledním úsekem dálnice D35 mezi Hradcem a Mohelnicí, který na stavební povolení ještě čeká, je závěrečný ze Starého Města u Moravské Třebové právě do Mohelnice. Ten už ale leží v Olomouckém kraji. ŘSD tady očekává vydání povolení v příštím roce.

To mimo jiné vymezuje trasu desetikilometrového obchvatu Litomyšle, výsadbu náhradní zeleně, vybudování opěrných zdí kvůli zachování maximální rozlohy orné půdy, umístění protihlukových stěn, zbudování polních cest nebo pasportizace studní.

Ředitelství silnic a dálnic se zavázalo dálnici postavit podle kompromisních dohod, okolní obce a občanské spolky na oplátku přestaly podávat odvolání.

„Jednání vypadají jinak než v minulosti. Kdyby ŘSD jednalo s dotčenými občany vždy a všude jako dnes u Litomyšle, tak by se zřejmě přípravy dálnic výrazně urychlily,“ konstatoval před časem Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice. Kornice jsou příměstská osada severně od Litomyšle.

Mátl tehdy označil podpis dohody za restart dosud zablokované přípravy dálnice. Nyní tak Ředitelství silnic a dálnic dosáhlo klíčového posunu v přípravě části dálnice D35, u které se ještě před pár lety zdálo, že se nikdy nepostaví. Ministerstvo dopravy vydalo společné povolení pro úsek Litomyšl – Janov, který je dálničním obchvatem Litomyšle a odkloní tranzitní dopravu mimo historické město.

close Stavba dálnice D35 okolo Litomyšle je na dohled. Plán trasy info Zdroj: ŘSD zoom_in Stavba dálnice D35 okolo Litomyšle je na dohled. Plán trasy

„Nemůžeme se dálnice dočkat. Jen se podívejte, kolik tady denně projede kamionů. Ve dne, v noci to hučí za okny,“ řekl Pavel Novotný z Litomyšle, který bydlí poblíž průtahu městem.

Vše o dálničním obchvatu Litomyšle najdete ZDE

Nyní tak už nic nebrání tomu, aby Ředitelství silnic a dálnic vypsalo výběrové řízení na dodavatele stavby. „ Po nabytí právní moci stavebního povolení můžeme dokončit majetkoprávní přípravu. Probíhá zpracování zadávací dokumentace stavby, výběrové řízení na zhotovitele chceme zahájit začátkem roku 2024. Na konci příštího roku chceme stavbu zahájit, je to hodně klíčová stavba,“ dodal Mátl. U Litomyšle muselo ŘSD vykoupit okolo 200 pozemků.

Odhadovaná cena obchvatu Litomyšle je 4,2 miliardy korun. Hotovo má být v roce 2027. Součástí stavby je sedm mostů na D35 a sedm mostů nad D35. Okolí dálnice bude od hluku chráněno celkem třinácti protihlukovými stěnami v celkové délce 5796 metrů.

Pro navazující úsek Džbánov – Litomyšl ve směru od severozápadu běží soutěž na zhotovitele, navazující část Janov – Opatovec ve směru na Moravu se již staví. „Během tohoto a začátkem příštího roku plánujeme zahájit výstavbu úseků Ostrov - Vysoké Mýto, včetně tunelu Homole, Vysoké Mýto - Džbánov a Džbánov - Litomyšl. Na všechny tyto úseky nyní běží výběrové řízení na zhotovitele, archeologický výzkum a dokončuje se majetkoprávní příprava,“ doplnil ministr dopravy Martin Kupka.

Dálniční obchvat Litomyšle. D35 Litomyšl-Janov (vizualizace stavby) | Video: ŘSD