Bagr se zakusuje do země u Hradce nad Svitavou. Výstavba obchvatu Svitav začala vloni na jaře a pokračuje i v mrazivém počasí. V současné době je hotová většina přeložek inženýrských sítí a probíhají zemní práce, jako jsou násypy a výkopy na hlavní trase obchvatu. „Současně pokračujeme i se zakládáním mostů a výstavbou jejich spodních částí,“ uvedl Stanislav Král, vedoucí oddělení výstavby pardubické pobočky ŘSD.

V současné době je hotová většina přeložek inženýrských sítí a probíhají zemní práce, jako jsou násypy a výkopy na hlavní trase obchvatu.

Důležitým bodem stavby bylo také otevření provizorní komunikace, na kterou je od konce listopadu během výstavby obchvatu svedena doprava ve směru na Brno.

Mráz a sníh stavbu nebrzdí, některé práce mohou dělníci provádět i v zimě. „Počasí do minus pěti stupňů Celsia je na zemní práce ideální. Země není tak promrzlá a technika se neboří v bahně. Některé stavební práce jsou možné i v zimě, samozřejmě neprovádíme izolace a složité technologické práce, ale hrubé zemní práce můžeme dělat v plném rozsahu,“ vysvětlil Král.

Stavba obchvatu Svitav začíná. Jde o důležitou stavbu pro Svitavy i pro celý Pardubický kraj.
Svitavy se dočkaly. Stavba obchvatu po padesáti letech konečně začíná

Stavba obchvatu Svitav tak pokračuje podle časového harmonogramu a ani vydatné sněžení by nemělo práce komplikovat.

Nová téměř desetikilometrová přeložka uleví řidičům na cestě mezi Brnem a Svitavami. Po dopravní tepně, kterou ve velkém užívají k cestám na jih i polští řidiči, projede městem denně okolo 15 tisíc vozidel.

„Provádíme zemní práce na prvním kilometru, na stavbě probíhá vázání výztuží na mostech, montáž kolektoru. Když nám teploty dovolí, budeme pokračovat v přípojích inženýrských sítí. Sníh stavbu nezbrzdí, protože harmonogram prací je nastavený tak, aby se komplikace v zimě neprojevily na termínu dokončení,“ sdělil Josef Řezníček ze společnosti M-Silnice, která spolu s firmou Eurovia obchvat staví.

Stavba obchvatu Svitav začíná
VIZUALIZACE: Na pole u Svitav vyjedou bagry. Stavba obchvatu začíná

Na nové silnici bude osm mostů, některé se už na trase rýsují. Na svých místech jsou už dva prefabrikované klenbové mosty poblíž zastávky v Lánech nebo u benzinky v Hradci nad Svitavou. „Ve značném stupni rozpracování je i nový most v Hradci nad Svitavou, pod který jsme v prosinci mohli svést dopravu. Samozřejmě chybí betonáže kolem základů. Ty v zimě dělat nemůžeme,“ podotkl Řezníček.

Téměř hotová je přeložka silnice třetí třídy od Kamenné Horky k budoucí mimoúrovňové křižovatce v Lánech. V úseku kolem Lačnova nedaleko vyústění na silnici I/35 je už položený podklad ze živice a vidět jsou i štěrkové vrstvy.

Trasa obchvatu je už řadu let známá, začíná před železničním podjezdem u Hradce nad Svitavou, mimo zástavbu více či méně kopíruje trať a plánovaným pětiramenným kruhovým objezdem se za Lačnovem napojuje na „pětatřicítku“ a obchvat Opatova.Trasa obchvatu začíná před železničním podjezdem u Hradce nad Svitavou, mimo zástavbu více či méně kopíruje trať a plánovaným pětiramenným kruhovým objezdem se za Lačnovem napojuje na „pětatřicítku“ a obchvat Opatova.Zdroj: Archiv

Vznikne velký kruhák

Na jaře dojde na výstavbu velké okružní křižovatky na křížení silnic I/35 a I/43. „Práce začnou v dubnu a potrvají celou letošní sezonu, tedy až do listopadu. Během stavby okružní křižovatky povede doprava po provizorním bypassu, ale počítáme, že by nemělo docházet k větším dopravním omezením,“ uvedl Král.

V dubnu budou na křižovatce zprovozněné bypassy, po kterých se bude sedm měsíců jezdit sníženou rychlostí. „Veškeré práce na obchvatu Svitav jedou podle harmonogramu a počítáme se zprovozněním stavby letos v listopadu,“ uzavřel Král.

Vizualizace budoucího obchvatu Svitav.
VIZUALIZACE: Už definitivní termín? Řidiči na obchvat Svitav vyjedou v roce 2023

Přeložka silnice I/43 mezi Hradcem nad Svitavou a Lačnovem je nutná. Na silnici I/43 je několik nebezpečných míst, mimo jiné dva nízké a úzké podjezdy pod železniční tratí. „Téměř desetikilometrový obchvat odvede veškerou tranzitní dopravu ze Svitav, Lačnova i Hradce nad Svitavou. Tím se zlepší životní podmínky místních obyvatel, sníží se riziko nehod chodců a cyklistů a také se sníží hluk,“ uvedl před časem šéf ŘSD Radek Mátl.

Nová téměř desetikilometrová přeložka uleví řidičům na cestě mezi Brnem a Svitavami. Po dopravní tepně, kterou ve velkém užívají k cestám na jih i polští řidiči, projede městem denně okolo 15 tisíc vozidel.

Zdroj: Iveta Nádvorníková