„Na stavbu 11,75 kilometru dlouhého dálničního úseku je vydáno pravomocné stavební povolení a dokončuje se majetkoprávní příprava. Předpokládané zahájení stavby je na jaře 2023,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Ke změnám došlo u odhadované ceny. Letos na jaře byla v informačním letáku uvedena cena 4,34 miliardy korun, nyní je o téměř miliardu nižší. Poslední dálniční soutěže navíc ukázaly další pokles ceny oproti odhadu. „Předpokládaná hodnota zakázky je 3,5 miliardy korun bez daně,“ informoval šéf ŘSD Radek Mátl.

Pozemky jsou téměř vykoupené

Jedná se o dálniční úsek, na který zatím nenaváže ani jiná hotová či rozestavěná část D35. ŘSD je ale s jeho přípravou dále než s jinými. Podle informačního letáku je 96 procent pozemků již vykoupených.

Stavba úseku Janov – Opatovec bude napojena na stávající silnici I/35 a v budoucnu na ni navážou úseky dálnice D35 Litomyšl – Janov a Opatovec – Staré Město. Součástí stavby je mimoúrovňová křižovatka Opatovec, kde bude dálnice napojena rovněž na silnici I/43 včetně rozestavěného východního obchvatu Svitav.

První etapa D35 v úseku Janov – Opatovec už začala. Jde o vybudování železničního mostu na koridorové trati Brno – Česká Třebová. Zakázku za 154 milionů korun získal Strabag Rail.

Trasa dálnice kopíruje trasu současné silnice I/35. Vznikne na ní sedm mostů, největším z nich je most přes silnici I/35 a Mikulečský potok o délce 439 metrů. Hotovo má být v roce 2026.

Už loni ŘSD zadalo sdružení firem Eurovia CS a Archaia zakázku na záchranný archeologický výzkum za 87 milionů korun. Kompletně hotová má být dálnice v roce 2028, současná vláda ji zařadila mezi prioritní dopravní stavby České republiky.