Kam se pojede od prosince autobusem a kam vlakem. To ještě není tak úplně jisté. Diskuze okolo budoucnosti lokálních tratí a náhradních spojích nekončí.
Další jednání o optimalizaci veřejné dopravy se uskutečnilo v Městečku Trnávce. Tohoto regionu se optimalizace dotkne zejména neobjednáním vlakové osobní dopravy na trati č. 262 v úseku mezi Moravskou Třebovou a Velkými Opatovicemi. Nahradí ji totiž autobusové linky. V současné době na železnici mezi Moravskou Třebovou a Chornicemi jezdí pět párů osobních vlaků denně a čtyři páry vlaků mezi Chornicemi a Velkými Opatovicemi. „Neobjednávanou železniční dopravu nahradí Pardubický kraj autobusovými linkami, s jejichž podrobným trasováním a návrhem jízdních řádů už byli starostové seznámeni,“ uvedla mluvčí kraje Magdalena Navrátilová.
Drobné omezení čeká také obec Semanín, která leží na železniční trati č. 260. Tady by nově mělo zastavovat šest párů osobních vlaků. Starostu Městečka Trnávky Milana Šedaje zajímal způsob cestování občanů směrem na Brno. „Představili jste nám autobusovou linku, která cestující odveze k vlaku v Březové nad Svitavou, jaká tam bude návaznost na vlak do Brna,“ ptal se starosta Milan Šedaj. Zástupce Českých drah na jednání vysvětlil, že do Březové nad Svitavou bude zajíždět větší počet vlaků než dosud a doprava směrem do moravské metropole tak bude komfortnější než dnes.
Starostka Semanína Marie Chalupová upozornila na ranní autobus jedoucí do České Třebové. „Vzhledem k tomu, že je v jízdním řádu uvedeno, že autobus končí u dopravního terminálu Jana Pernera, nebude vyhovovat dětem, které jezdí do České Třebové na gymnázium a základní školu,“ uvedla Chalupová.
Námitky
Po nahlédnutí do jízdních řádů navrhovaných autobusových spojů starosta Trnávky uvedl, že jim nevyhovuje a vadí jim nedostatečná dopravní obsluha směrem na Moravskou Třebovou v časném odpoledni. Představitelům obcí přislíbil organizátor dopravy, kterým je společnost Oredo, korekce jízdních řádů tak, aby občanům vyhovovaly. „Jsem rád, že jsme se se zástupci dotčených obcí setkali, seznámili se s jejich stanovisky a shodli se na řešení optimalizace v oblasti,“ sdělil Jan Tichý, náměstek hejtmana Pardubického kraje odpovědný za dopravu.
Námitky k řádům se podařilo prosadit také představitelům Litomyšle. „Postupně jsme ladili požadavky obcí, aby kraj ušetřil, ale aby se nezhoršila dopravní obslužnost regionu. Do Litomyšle pojede pět párů vlaků denně. Ještě na posledním jednání to o víkendech vypadalo jen na čtyři, ale podařilo se nám prosadit ještě večerní spoj,“ informoval místostarosta Vojtěch Stříteský.
Budou posílené autobusové linky do České Třebové a pojede nově i půlnoční spoj k rychlíkům. Lidé se tak dostanou autobusem do Litomyšle i v případě, kdy přijedou z koncertu nebo sportovního utkání do České Třebové vlakem. Kraj navíc slíbil posílení autobusů do Chocně.