Staré důlní štoly po bývalé těžbě uhlí a žáruvzdorném jílovci by ale mohly podle místních lidí způsobit problémy v připravovaném tunelu Dětřichov, který má být hotový v roce 2029. I tady jde o území, kde v minulosti probíhala těžba uhlí a jílovce.
Stavba Hřebečského tunelu, jenž je vyražen v podobném geologickém podloží a je šest kilometrů od Dětřichova, začala v roce 1994. Nejprve byla provedena průzkumná štola, vlastní ražba úseku probíhala v letech 1995 a 1996. Byl prvním raženým tunelem dálničního typu v České republice.
Problémy u tunelu a sesuvy však nesouvisí podle odborníků s možnými štolami v lokalitě Hřebečského hřbetu. Přesto obavy trvají.
Vše o uzavírce včetně jejího harmonogramu:

Kromě štol totiž mohou dělníci narazit ještě na další problém. „Spíše mohou být potíže s podzemní vodou, budou ji muset odčerpávat. A pak také nestabilita území, kterou vidíme i na Hřebči, kde to pořád pracuje. Ty stejné podmínky je budou čekat i u tunelu Dětřichov,“ vysvětlil geolog a znalec hřebečské oblasti Milan Blaha z Moravské Třebové.
„Vlastní tunelování na Hřebči bylo provedeno perfektně a nemá vliv na současné sesouvání. Při ražení Hřebečského tunelu byla jedna štola objevena, o které se nevědělo. Byla to úzká průzkumná štola bez vody. Tu zazdili a pokračovali dál,“ podotkl Blaha, který se věnoval i průzkumu starých štol na Slovensku.
Poloha Hřebečského a Dětřichovského tunelu
Podle jeho slov jde o tektonickou vyvýšeninu a v minulosti to nebyla klidná oblast. „Dochází ke kvádrovité odlučnosti masivu. Stačí, aby mezi kvádry byl jíl, po něm to dál pracuje a ujíždí. Jde však o zcela normální přírodní proces,“ dodal Blaha.
Znalci oblasti nevylučují, že i zde existují vedle těch prozkoumaných a zpřístupněných i další staré štoly. „Z období 19. století, kdy se hledalo uhlí po celém Hřebečském hřebenu, jsou i štoly, které nejsou nikde zanesené, jde o drobné kutací štoly. Nevylučuji možnost, že v té oblasti drobné poddolování bude. Pravděpodobně nic velkého, když jsem to procházel, tak jsem žádnou velkou haldu nebo těžbu neviděl,“ řekl Blaha.

Ředitelství silnic a dálnic však v oblasti při stavbě tunelu Dětřichov žádné problémy nečeká. Dvě tunelové roury přitom budou v nejhlubším místě až 150 metrů pod povrchem. „Máme vyjádření báňského úřadu a z něho vyplývá, že zmiňované štoly jsou mimo plánované území. V případě, že se během realizace na nějaké důlní dílo narazí, nebude to pro dokončení tunelu znamenat nic zásadního,“ uvedla Petra Drkulová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.
Vše o stavbě D35 Opatovec - Staré Město ZDE
Co se týče Hřebečského tunelu, ŘSD přiznalo, že riziko sesuvu tady opravdu je. „Svah se chystal pracovat,“ potvrdil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Podle Blahy jde totiž o tektonickou vyvýšeninu a v minulosti to nebyla klidná oblast. „Dochází ke kvádrovité odlučnosti masivu. Stačí, aby mezi kvádry byl jíl, po něm to dál pracuje a ujíždí. Jde však o zcela normální přírodní proces,“ dodal Blaha.
Videovizualizace tunelu Dětřichov:
Tunel Dětřichov je součástí úseku dálnice D35 z Opatovce do Starého Města. „V současné době je hotová dokumentace pro stavební povolení a podaná žádost o stavební povolení. Výběrové řízení si zajišťuje ministerstvo dopravy. Předpokládáme, že bude na konci letošního roku,“ informovala Drkulová.
Nový tunel bude mít téměř čtyři kilometry a stane se tak nejdelším tunelem v zemi. Svou délkou překoná zatím nejdelší tunel Panenská i Bubenečský tunel. K jeho stavbě se přistoupilo kvůli složitému terénu. „Aktuálně je zahájení stavby plánované na rok 2025. Předpoklad dokončení je v roce 2029,“ uzavřela Drkulová. Tunel Dětřichov bude čtyřproudý, v tunelu se počítá s maximální povolenou rychlostí 100 kilometrů v hodině. Navržené jsou dva dvouproudé tubusy.
