Staré důlní štoly po bývalé těžbě uhlí a žáruvzdorném jílovci by ale mohly podle místních lidí způsobit problémy v připravovaném tunelu Dětřichov, který má být hotový v roce 2029. I tady jde o území, kde v minulosti probíhala těžba uhlí a jílovce.

Stavba Hřebečského tunelu, jenž je vyražen v podobném geologickém podloží a je šest kilometrů od Dětřichova, začala v roce 1994. Nejprve byla provedena průzkumná štola, vlastní ražba úseku probíhala v letech 1995 a 1996. Byl prvním raženým tunelem dálničního typu v České republice.

Problémy u tunelu a sesuvy však nesouvisí podle odborníků s možnými štolami v lokalitě Hřebečského hřbetu. Přesto obavy trvají.

Vše o uzavírce včetně jejího harmonogramu:

Tunel je nyní ve směru na Moravskou Třebovou průjezdný, pro opačný směr platí objížďka. Během tříměsíčních prací však nastane i úplná uzavírka tunelu.
Po půl roce je Hřebečský tunel znovu zavřený. Víme, proč ŘSD neřešilo sesuv hned

Kromě štol totiž mohou dělníci narazit ještě na další problém. „Spíše mohou být potíže s podzemní vodou, budou ji muset odčerpávat. A pak také nestabilita území, kterou vidíme i na Hřebči, kde to pořád pracuje. Ty stejné podmínky je budou čekat i u tunelu Dětřichov,“ vysvětlil geolog a znalec hřebečské oblasti Milan Blaha z Moravské Třebové.

„Vlastní tunelování na Hřebči bylo provedeno perfektně a nemá vliv na současné sesouvání. Při ražení Hřebečského tunelu byla jedna štola objevena, o které se nevědělo. Byla to úzká průzkumná štola bez vody. Tu zazdili a pokračovali dál,“ podotkl Blaha, který se věnoval i průzkumu starých štol na Slovensku.

Poloha Hřebečského a Dětřichovského tuneluPoloha Hřebečského a Dětřichovského tuneluZdroj: ŘSD

Podle jeho slov jde o tektonickou vyvýšeninu a v minulosti to nebyla klidná oblast. „Dochází ke kvádrovité odlučnosti masivu. Stačí, aby mezi kvádry byl jíl, po něm to dál pracuje a ujíždí. Jde však o zcela normální přírodní proces,“ dodal Blaha.

Znalci oblasti nevylučují, že i zde existují vedle těch prozkoumaných a zpřístupněných i další staré štoly. „Z období 19. století, kdy se hledalo uhlí po celém Hřebečském hřebenu, jsou i štoly, které nejsou nikde zanesené, jde o drobné kutací štoly. Nevylučuji možnost, že v té oblasti drobné poddolování bude. Pravděpodobně nic velkého, když jsem to procházel, tak jsem žádnou velkou haldu nebo těžbu neviděl,“ řekl Blaha.

D35 Opatovec – Staré Město - vizualizace
VIZUALIZACE: Tunel na dálnici D35 u Dětřichova bude nejdelší v republice

Ředitelství silnic a dálnic však v oblasti při stavbě tunelu Dětřichov žádné problémy nečeká. Dvě tunelové roury přitom budou v nejhlubším místě až 150 metrů pod povrchem. „Máme vyjádření báňského úřadu a z něho vyplývá, že zmiňované štoly jsou mimo plánované území. V případě, že se během realizace na nějaké důlní dílo narazí, nebude to pro dokončení tunelu znamenat nic zásadního,“ uvedla Petra Drkulová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Vše o stavbě D35 Opatovec - Staré Město ZDE

Co se týče Hřebečského tunelu, ŘSD přiznalo, že riziko sesuvu tady opravdu je. „Svah se chystal pracovat,“ potvrdil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Podle Blahy jde totiž o tektonickou vyvýšeninu a v minulosti to nebyla klidná oblast. „Dochází ke kvádrovité odlučnosti masivu. Stačí, aby mezi kvádry byl jíl, po něm to dál pracuje a ujíždí. Jde však o zcela normální přírodní proces,“ dodal Blaha.

Videovizualizace tunelu Dětřichov:

Zdroj: Youtube

Tunel Dětřichov je součástí úseku dálnice D35 z Opatovce do Starého Města. „V současné době je hotová dokumentace pro stavební povolení a podaná žádost o stavební povolení. Výběrové řízení si zajišťuje ministerstvo dopravy. Předpokládáme, že bude na konci letošního roku,“ informovala Drkulová.

Nový tunel bude mít téměř čtyři kilometry a stane se tak nejdelším tunelem v zemi. Svou délkou překoná zatím nejdelší tunel Panenská i Bubenečský tunel. K jeho stavbě se přistoupilo kvůli složitému terénu. „Aktuálně je zahájení stavby plánované na rok 2025. Předpoklad dokončení je v roce 2029,“ uzavřela Drkulová. Tunel Dětřichov bude čtyřproudý, v tunelu se počítá s maximální povolenou rychlostí 100 kilometrů v hodině. Navržené jsou dva dvouproudé tubusy.

Tunel Dětřichov bude nejdelší v České republice.
Dálnice D35 na leasing. Poslední dva úseky a tunel Dětřichov zaplatí soukromník