Trasa dálnice Vídeň Vratislav byla vytyčena, avšak zemní práce probíhaly jen v úseku Sobotovice Městečko Trnávka. Dále byly připraveny ubytovací tábory pro dělníky a proběhly přípravné práce, ale vlastní výstavba již nebyla zahájena. Minule jsme si představili historii navazujícího projektu rychlostní komunikace R43 a nastal čas podívat se na jednotlivé varianty. Těch základních je pět a ty se dělí na další subvarianty.
Možnosti silnice
Varianta 1, podle dřívějšího značení Bystrcká varianta, se shoduje s trasou německé průběžné dálnice A88 Vídeň Brno Vratislav. Přesněji je souhlasná s trasou exteritoriální dálnice v úseku Brno, křižovatka s dálnicí D1 Moravská Třebová. Má vést většinou v tělese nedostavěné dálnice po dráze: křížení s D1 Troubsko Brno Kuřim Černá Hora Boskovice Jevíčko Moravská Třebová.
Klady a zápory
Přednosti tohoto řešení jsou: stavba v původním tělese, které začalo být budováno před čtyřiasedmdesáti lety, a podporuje ji investor Ředitelství silnic a dálnic. Zápory záměru jsou: protnutí městské části Brno Bystrc, kde se uvažuje o zahloubení ulice Stará dálnice, což je v 70. letech dostavěný čtyřkilometrový úsek původní dálnice, do hlubšího výkopu a zastřešení, čímž vznikne přes Bystrc tunel až k budoucímu mostu přes řeku Svratku u hráze Brněnské přehrady. Dalším problémem je těsné dotýkání se zastavěného území obcí na Brněnsku (např. Rozdrojovice, Moravské Knínice, Malhostovice) a Moravskotřebovsku (Městečko Trnávka).
Biokoridor
V cestě také leží přírodní památky Obůrky Třeštěnec a Malhostovické kopečky na Tišnovsku a Krkatá baba a Čtvrtky za Bořím na Blanensku. Na Boskovicku je to biokoridor Stará dálnice. Biokoridor, zařazený v soustavě ÚSES, se táhne od Boskovic až po Jevíčko. Další komplikaci varianty 1 v okrese Svitavy představuje Městečko Trnávka. Těleso staré dálnice mělo intravilán místní části Stará Trnávka obejít, leč dnes v místě rozestavěné dálnice stojí několik řad rodinných domků a traktorová stanice.
Obchvat Trnávky
Plánovaná rychlostnice R43 má proto ve své základní variantě 1 obejít Městečko Trnávku velkým východním obloukem. U Lázů se z tělesa staré dálnice odklonit a pokračovat kolem masívu Doubravice a Příkopy údolím Jevíčky k Petrůvce a do historické trasy se vrátit u Radkova. Severovýchodně Starého Města u Moravské Třebové má vplynout do připravované rychlostní komunikace R35.
Zajímají vás další varianty? Pak je nutno zůstat s naším seriálem i v příštích dílech.
JIŘÍ VYMĚTALÍK
Dějiny dálnice
Téma nedostavěné dálnice je aktuální, protože jednání okolo výstavby rychlostní silnice R43 stále pokračují.
Jiří Vymětalík z Blanenska nabízí čtenářům Svitavského deníku ve svém seriálu mnoho zajímavostí. Tématu se věnuje léta a mapuje historii dálnice.
Seriál najdete ve Svitavském deníku každou druhou středu. Příští díl přineseme 24. dubna. Celý seriál také najdete na webu Svitavského deníku www.svitavsky.denik.cz
Pokud vás seriál zaujal, můžete zajít na přednášku badatele Jiřího Vymětalíka „Stará dálnice Vratislav Brno Vídeň", a to 12. dubna v 18 hodin do výstavní síně Centra života a podnikání v Jaroměřicích.