Rizikový les


Stromy v těsné blízkosti silnic jsou nebezpečné. Náraz automobilu do stromu se často rovná smrti. Mezi rizikové úseky patří ve svitavském okrese silnice u březovského lesa. „Směrem z Březové nad Svitavou do Svitav je úsek lemovaný stromy, kde jsme řešili už dvě smrtelné nehody. Každý třetí strom bych skácel na rovině za lesem,“ říká Radomír Valenta z dopravní policie ve Svitavách. Nedávno zlikvidovali silničáři desítky starých dubů na Hřebči, které hrozily, že při vichřici spadnou na vozovku. Ze stejného důvodu prořezali alej u Javorníku.


Plošné kácení se nechystá. Silničáři porážejí jen nemocné stromy nebo ty, které bezprostředně ohrožují bezpečnost provozu. „Kácíme zatím stromy v havarijním stavu, které jsou nemocné a poškozené. Nelze zlikvidovat stromy u každé silnice. Na Svitavsku počítáme s dotací na opravu silnic. S tím souvisejí projekty na úpravy vegetace,“ uvedl František Weisbauer, ekolog Správy a údržby silnic Pardubického kraje.


Silnice rostou


Policisté se hromadnému kácení nebrání. Připouštějí ovšem, že v některých úsecích stromy řidičům nepřekážejí, ale naopak pomáhají. „Pokud někdo zažádá o povolení pro skácení stromů, nikdy od nás neodejde s nesouhlasem. Přesto zeleň ke komunikacím patří. U nových silnic je dokonce povinná, ale vysazuje se dále od vozovky,“ vysvětluje David Švec, dopravní inženýr svitavské policie.


Podle jeho názoru si lidé mají uvědomit jednu důležitou věc. „Silnice se v poslední době rozšiřují. Předci vysázeli stromy dost daleko, ale komunikace se k nim postupně přibližují,“ tvrdí David Švec. Pokud ministři nařídí vykácet stromy, měli by podle něho zmizet od silnic také reklamní poutače nebo sloupy veřejného osvětlení.


Zbytečné tragédie


Příčina potíží je údajně v nedokonalosti dopravní sítě. „Regionu chybí páteřní síť rychlostních komunikací se svodidly. Jízdou přes obce a alejemi se řidič unaví. Z toho vznikají tragédie,“ uzavírá Švec. Ročně zahyne na silnicích po nárazu do stromu asi sto padesát osob.


Stromořadí mají u silnic svůj smysl. Chrání řidiče před oslněním, brání vzniku sněhových jazyků a bočnímu větru nebo pomáhají odhadnout směr silnice za horizontem. Při nehodách však vytvářejí neproniknutelnou zeď a kořeny stromů ničí povrch silnic.