Jsme proti!

Proti sobě ovšem stojí dva tábory. Jedni tvrdí, že rychlostní silnice regionu výrazně pomůže, druzí brání životní prostředí a krajinu. Obyvatelé Petrůvky a dalších obcí se bouří a píší petice. „Jsme proti výstavbě rychlostní komunikace R43. Petrůvka a okolí je náš životní sektor, který budeme vždy hájit. Je tu klid a čistý vzduch. Udělat na sto dvaceti kilometrech zkratku na sto kilometrů mi přijde nesmyslné,“ rozčiluje se Zdeněk Odstrčil z Petrůvky. Nelíbí se mu ani skutečnost, že v Jevíčku prodávají radní parcely mladým rodinám, jejichž domy budou s dálnicí přímo sousedit. Jevíčský starosta Roman Müller ale odpůrci oponuje. „Před lidmi nic netajíme. Všichni vědí, v jakém místě budou jejich domy stát a zájem o stavbu je velký,“ vysvětluje Roman Müller.

Starostové obcí na Malé Hané mají jasno. S výstavbou rychlostní silnice R43 souhlasí, protože vidí v její existenci obrovské plus v rozvoji oblasti s velkou nezaměstnaností. „Nikdo si neuvědomuje, že tuhle silnici opravdu potřebujeme, protože všechny tranzity jezdí přes město. Rychlostní komunikace nebude důležitá pouze pro Jevíčko, ale také pro okolní obce. Jednal jsem s ekology a ti se shodují, že lokalita není historicky významná, ačkoliv je už více než šedesát let po světové válce,“ uvedl jevíčský starosta Roman Müller.

Jeho kolega Václav Neubauer ze sousedního Městečka Trnávky vidí problém stejně. „Kdyby se objevila ideálnější trasa, budeme o ní uvažovat. Ale v tuhle chvíli je R43 opravdu potřebná, o tom přece nikdo nepochybuje. Dnes už existují takové stavební možnosti, že lidem stavba uškodí minimálně. Bez kvalitního dopravního spojení se náš region zkrátka neobejde,“ sdělil starosta Václav Neubauer.

Pryč se spory

Podle poslance Radko Martínka by měly urychleně skončit tahanice o trasování a realizace komunikace by se již neměla odkládat. „Dálnice D1 je kapacitně vyčerpaná. Pokud dále poroste kamionová doprava, hrozí kolaps dopravní tepny. R43 dálnici výrazně odlehčí,“ sdělil Radko Martínek.
Starostové tvrdí, že lidé o plánované rychlostní komunikaci nemají informace, protože s nimi nikdo o problematice nehovoří. „R43 se zřejmě nevyhneme. Určitě bude přínosem pro náš okres, ale nikdo nesmí zapomenout na životní prostředí, které výstavbou utrpí,“ říká Josef Selinger z Jevíčka. Podobný názor zastává Roman Blažek z Chornic. Rychlostní komunikaci chápe jako výhodu i nevýhodu. „Nevíme, co komunikace ovlivní, jestli se dotkne Hušáku, kde se nachází zdroj pitné vody,“ tvrdí Roman Blažek.

První úvahy o stavbě dálnice padly v roce 1938, ale válka její realizaci postupně zastavila.