Radost neskrývají podnikatelé z moravskotřebovské průmyslové zóny. Ředitel španělské firmy Treboplast Josef Recalde postrádal kvalitní dopravní spojení Moravské Třebové s Hradcem Králové a Olomoucí.

Zklamání prožívají lidé z Litomyšlska. „Nevím, jak se dostanu na pole, do lesů a na luka,“ nevítá stavbu František Jílek. Rolníci cílevědomě argumentovali o nevýhodách jižní trasy. Svá tvrzení dokládali odbornými posudky. „O silnici R35 je sice rozhodnuto, ale bohužel ne čistými praktikami,“ apeloval na krajské zastupitele soukromý zemědělec Jan Vaňous z Bohuňovic, aby zvrátili rozhodnutí.

Projektant firmy Sudop Petr Košnar považoval za nereálné, že by našli variantu, která by nikomu nevadila. „Absolvovali jsme tři kola jednání od Zámrsku až po Dětřichov u Moravské Třebové. Snažili jsme se sejít se všemi. Bylo však složité najít vhodný den pro šedesát šest obcí a osm občanských sdružení,“ uvedl projektant firmy Sudop Petr Košnar.

Výsledkem dlouhých jednání byla varianta, která vyšla ze všech čtyřiatřiceti hodnocených hledisek nejlépe. Rychlostní komunikace zklidní dopravu na tepně spojující Čechy s Moravou. R35 bude nejdelší silnicí v České republice. Na podzim ministerstvo dopravy uvolní až 100 milionů korun na přípravu stavby. Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že silnici R35 postaví v letech 2011 až 2016.

(mag, vls, kim)