Kolem výstavby „pětatřicítky" se vedou dlouholeté diskuze a spory. Některým radnicím vadí hlavně plánovaná trasa, která by mohla dopravu přivést příliš blízko měst a obcí. Své stanovisko k této problematice v minulosti sdělili i zástupci Litomyšle. Těm například vadí plány na mimoúrovňovou křižovatku, která má vyrůst severně od města.
Další kolo jednání se uskutečnilo v prosinci, kdy se sešli zástupci Litomyšle, Janova a Strakova s projektanty R35 v této oblasti. Na schůzce si obě strany vyměnily stanoviska a regionální politici odborníkům předali vlastní studii. Ta by jim měla pomoci při práci.
„Konečně se to pohnulo. Ředitelství silnic a dálnic dalo výběrové řízení na projektování trasy. Jedné z firem jsme již předali naši dokumentaci. Projektanti říkali, že pokud to bude technicky realizovatelné a v zájmu České republiky, tak že to převezmou a dopracují. Doufám, že jim tato práce, kterou jsme dopředu udělali, pomůže," řekl místostarosta Litomyšle Michal Kortyš k jednání.
Na čtyřiceti stránkách autoři studie popisují možná rizika při plánování trasy a nabízí řešení, se kterými na radnici souhlasí. V materiálu došlo i na situaci v obci Strakov. „Se studií jsme souhlasili v tom, že trasa půjde co nejblíže k Černé hoře, tedy co nejdále od obce," uvedl starosta obce Jan Janypka. „Materiál budeme brát jako základ pro další diskuz.i Budeme se snažit studii respektovat," sdělil projektant Jiří Lebeda.
Křižovatky se bojí
Na schůzce došlo i k výměně názorů na další problematický úsek, tedy mimoúrovňovou křižovatku. „Předtím jsme bojovali o to, aby silnice byla co nejdále od města. To se nám podařilo. Teď budeme bojovat o to, aby zde křižovatka nebyla. A pokud by ji postavili, tak maximálně v tvaru písmena T," vysvětlil Michal Kortyš. Její vybudování totiž může ohrozit rozvoj města.
„Odmítáme tento přivaděč, protože by přivedl dopravu Na Lány a bránil by v plánovaném rozvoji této části Litomyšle," nechal se slyšet starosta Radomil Kašpar. Nelibost však v tomto případě nic nevyřeší. „Pardubický kraj již v roce 2006 podepsal se státem memorandum, ve kterém se stát zavazuje k dopravním stavbám navazujícím na rychlostní silnici R35," uvedl hejtman Martin Netolický.
V Litomyšli proto přišli s návrhem, aby odborníci část projektu přesunulii na Orlickoústecko. „Doporučím kraji, aby pro splnění memoranda zvolil jedinou možnou variantu přivaděče, a to Česká Třebová – Ústí nad Orlicí – Choceň – Vysoké Mýto. Obslouží komfortně všechna velká města a bude velkým přínosem pro rozšiřující se překladiště kontejnerů v České Třebové," sdělil Michal Kortyš a dodal: „V plánu jsou další dva přivaděče. Myslím si, že nám stačí." Místostarosta se obává, že pozemky u sjezdů koupí developeři a zastaví je. Okolí Litomyšle by se tak podle něj mohlo změnit do podoby, kterou lidé znají například z Prahy nebo další velkých měst.