Kluzák L-13 Blaník se vyráběl do konce 70. let. Letecká škola v Moravské Třebové získala stroj po celkové generálce. „Byť to na první pohled nevypadá, tak tento L-13 Blaník má životnost více jak 5900 hodin. Kdyby se tento Blaník ještě dnes vyráběl, stál by kolem 2,5 milionu korun. Kluzák vyšel na 800 tisíc korun. V České republice jde o výjimečnou událost, aby nějaká střední škola provozovala kluzák,“ uvedl Pavel Řeřicha, předseda Aeroklubu Moravská Třebová.

Kluzáky L-13 přitom měly několik let zákaz létání. Evropská agentura pro bezpečnost letectví vydala zákaz kvůli nehodě kluzáku Blaník L-13 v červnu 2010 v Rakousku. Následně došlo na strojích ke konstrukčním úpravám a mohly se znovu vrátit do provozu. Kluzák moravskotřebovské školy v pátek vzlétl do oblak, ale ještě ho čekají další úpravy. Designové. „Domluvili jsme se, že místo nástřiku asi za 70 tisíc korun nakoupíme padák a další věci. Studenti si v rámci výrobní praxe dodělají kluzák a vymyslí jeho design. Vyřádí se na letadle a třeba budou i hrdí, že něco vymysleli a vytvořili,“ dodal Řeřicha. O letecký výcvik je mezi studenty enormní zájem. „Jen ze školy jich tady létá 25 a šest jich má už pilotní průkaz,“ podotkl šéf aeroklubu.

Letecký obor v Moravské Třebové je jediný svého druhu v České republice. Škola spolupracuje s leteckými odborníky, aeroklubem a vysokými školami. „Začali jsme rozšiřovat mimoškolní aktivity, a to zvyšuje atraktivitu oboru. Studenti mají vztah k letišti a roste zájem o studium. Vlastní letoun bude jedním z dalších benefitů školy,“ sdělila ředitelka gymnázia Alena Plocová. Kluzák L-13 Blaník pořídil škole Pardubický kraj. Letecká škola bez vlastního letadla jakoby ani nebyla.

„Studenti sice mohou využívat na letišti ve Starém Městě kluzáky leteckého klubu, ale chtěli jsme, aby byla škola po této stránce nezávislejší a ještě více atraktivní," řekl hejtman Martin Netolický. V současné době obor letectví na škole, která je svým zaměřením z celorepublikového pohledu naprosto unikátní, studuje 60 žáků. V příštím školním roce bude přijata už čtvrtá třída. „Odvážná myšlenka otevřít v Moravské Třebové letecký obor se nyní ukazuje jako správná cesta," podotkl radní pro oblast školství Josef Kozel. Ten také jako první usedl s Pavlem Řeřichou do kluzáku a zakroužili nad letištěm ve Starém Městě.

close Gymnázium v Moravské Třebové získalo cvičný kluzák L-13 Blaník. info Zdroj: Deník/Iveta Nádvorníková zoom_in

L-13 Blaník


Dvoumístný, celokovový hornoplošník určený pro plachtění a základní akrobatický výcvik. Vývoj začal v roce 1954, sériová výroba probíhala od roku 1958 do roku 1978. Celkový počet vyrobených L-13 je 2616 kusů provozovaných ve více než 40 zemích světa. V letech 1981 – 1982 byla vyrobena i menší série L-13A Blaník s re-inforced křídly.

Rozměry - rozpětí křídel 16,20 m, délka trupu 8,40 m, plocha křídla 19,20 m2

Hmmotnosti prázdná hmotnost 292 kg, max. vzletová hmotnost 500 kg, užitečné zatížení 208 kg

Výkon klouzavý poměr (při 88 km/h) 28, max. rychlost 253 km/h, minimální rychlost 55 km/h