Trať povýšila co by součást Mistrovství Československa, takže startovali jezdci od Aše až po Košice – obrazně řečeno.
1976
Ředitel major Oldřich Půhonný zahájil závody slavnostně 13. června. V nejnižší kategorii do 50 ccm, která se stala v Morašicích velmi oblíbenou, kraloval osvědčený reprezentant Bedřich Fendrich ze Znojma na stroji Kreidler. Na druhém místě dojel Sedlák z Vyškova a třetí byl zde již několikrát zmíněný Krmíček z Hodonína. Stopětadvacítky vyhrál poněkud překvapivě karlovarský závodník Sedláček, který dokázal porazit druhého Havrdu z Hradce Králové. Třetí dojel Hrušecký z Břeclavi.
Napínavý byl závod třídy do 250 ccm, který měl mimořádně silné obsazení. Poprvé zde totiž startoval slovenský jezdec Peter Baláž z Hlohovce, vycházející hvězda na československém motocyklovém nebi a vedle Bohumila Staši největší současná naděje i pro ty nejnáročnější mezinárodní podniky. Baláž odstartoval jako třetí, ale po dalších kolech a strhujícím boji se Stašou si dojel pro vítězný zlatý věnec. Staša byl druhý a Jiří Král třetí. Stejná trojice – Baláž, Staša, Král – a tedy v totožném pořadí, byla odmávnuta též v cíli závěrečného závodu třistapadesátek. Tento ročník bohužel přinesl také smrtelný, ale v celé historii Ceny Litomyšle jediný natolik vážný, úraz. Jméno závodníka jsem nikde nezjistil, stalo se to v atraktivní, ale obtížné pasáži série zatáček pod Morašicemi.
1977
Jubilejní 20. ročník našich silničních motocyklových závodů po dlouhých devatenácti letech nesl opět punc podniku mezinárodního. Okruh se totiž stal součástí „Poháru míru a přátelství“ a na jeho startu se kromě reprezentantů Československa objevili také jezdci z Maďarska a tehdejších zemí Sovětského svazu a NDR.
Vítězem třídy do 50 ccm byl vloni druhý Sedlák, který za sebou v cíli nechal Šafránka i Havrdu. Na stroji Morbidelli si to však hradecký Zbyněk Havrda vynahradil plně v následujícím závodě stopětadvacítek, když pobil dva východoněmecké jezdce Wendlera a Köhlera na renomovaných motocyklech značky MZ. Kubaturu do 250 ccm ovládl zkušený Bohumil Staša, který zajistil stoprocentní úspěšnost domácích jezdců ve všech kategoriích. Zle na něho totiž dotíral maďarský reprezentant Holmár, ale na Stašu nestačil. Skončil druhý a vavřínový věnec si odvezl Jiří Král.
Posledním litomyšlským vítězem všech dob se stal v závěrečné třídě do 350 ccm znovu Bohumil Staša. Druhé místo uhájil náš Král, který odolal atakům mladého jezdce Sovětského svazu Tekaly.
Psalo se 12. červen 1977. Ve čtvrt na pět byli dekorováni poslední nejúspěšnější jezdci nejen této třídy a nejen celého ročníku.
Počet uskutečněných ročníků se zaokrouhlil na rovných dvacet. Tímto také celý desetidílný seriál ve Svitavském deníku končíme. Děkuji pamětnickým čtenářům za mnohé ohlasy!
ZDENĚK VANDAS