„V údolí poblíž naší základny si užíváme parného léta a zaprášených cest, o několik hodin později v horách často projíždíme kolem sněhových polí, kde přes noc dosahují teploty 0˚ C někdy i méně,“ popisuje svůj pobyt voják Daniel Hlaváč. V armádních vozidlech tráví vojáci desítky hodin a patroly trvají celkově i několik dní. Při nich zažívají osádky spoustu nevšedních zážitků. „Zajímavá jsou setkání s místními lidmi, jejichž způsob života a kultura je odlišná od té naší. Vychutnáváme si krásy zdejší hornaté krajiny, i když pohyb po zdejších cestách má někdy hodně blízko k adrenalinovým sportům,“ dodává Daniel Hlaváč.

Při svých vyjížďkách musí být vojáci neustále ve střehu a rychlost jízdy přizpůsobují kvalitě cest. „Cesty jsou nezpevněné a výjimkou nejsou místa, kde je část cesty zasypaná nebo naopak sesunutá někdy i stovky metrů. V takových případech se pokoušíme kamení a suť odstranit, nebo se musíme vrátit a zvolit alternativní připravené cesty. Během přesunů musíme být zvláště ostražití v místech, kde je cesta jen o pár desítek centimetrů širší nežli naše vozidla, abychom se nezřítili. Pozornost věnujeme také kopcůma horám nad námi, z nichž na nás může v každé chvíli něco spadnout. Před několika týdny z korby jednoho civilního vozidla, které naše patrola míjela, začali rychle vyskakovat pasažéři a utíkat pryč. O pár sekund později na korbu dopadl asi čtyři sta kilogramový balvan, který zdemoloval korbu a zřítil se do řeky v údolí,“ popisuje vzrušující zážitek z patroly český voják.

Přívalové nebo dlouhotrvající deště jsou další nepříjemností. Způsobují totiž rozvodnění řek, přes které je nutno se přebrodit. Dalším úskalím cestování po Afghánistánu jsou velká stáda ovcí, koz, oslů, krav a volů nebo dokonce velbloudů. Vyhýbání se stádům či projíždění skrze ně si vyžaduje velkou obezřetnost. Výjimkou nejsou ani divocí psi, kteří útočí na projíždějící vozidla.

„Cestování po Afghánistánu připravuje spoustu nevšedních zážitků a mně příležitostí k fotografování,“ dodává na závěr účastník české vojenskémise Daniel Hlaváč.