O plánech tamní radnice na vybudování radarových bran ve vybraných lokalitách, jsme v minulosti čtenáře Deníku již několikrát informovali. Podle původních plánů by se 
s instalací radarů a následným testovacím režimem mělo začít v průběhu jara.

Na internetu však již někteří obyvatelé varují řidiče projíždějící Litomyšlí před přítomností radarů. Na facebooku se dokonce objevily mapy, na kterých jsou vyznačené silnice, na nichž má být neustálý radarový dohled. Tyto informace však podle vedení města nejsou pravdivé. „Někteří lidé jsou rychlejší než my. Stále probíhá výběrové řízení," uvedla k fámám tisková mluvčí Litomyšle Jana Bisová. Na radary si tedy místní obyvatelé i řidiči musí ještě počkat. Obálky se jmény soutěžících firem na městském úřadu rozlepí v nadcházejících dnech. Neustálý dohled na silnicích chce vedení města i přes výtky některých členů finančního výboru.

Na únorovém zasedání členové finančního výboru totiž odhlasovali stanovisko, v němž se kriticky vyjadřují k přínosu radarových bran pro Litomyšl. „Projekt v navrhovaném znění nepřispěje ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu a působí nyní tak, že by mohl sloužit především pro získání mimořádných finančních zdrojů do rozpočtu města. Finanční výbor souhlasí se zklidněním dopravy ve městě, ale navrhuje přehodnocení způsobu jeho dosažení," stojí 
v prohlášení, pro jehož schválení hlasovalo šest členů z osmi přítomných, zbylí dva se zdrželi. „Já osobně s tím nesouhlasím. Jeden ze členů vystoupil a přesvědčil ostatní. Podle mého názoru se mají zákony dodržovat. Pokud je někde maximální rychlost padesát, tak tam nikdo nemá jezdit sedmdesátkou," vysvětlil předseda výboru Vítězslav Hanzl (KSČM). Podle něj měl být oním členem, jenž svým názorem ovlivnil ostatní členy výboru, Robert Pikna. Toho se však do uzávěrky vydání nepodařilo zkontaktovat, protože je na dovolené.

Odborníci radili

Podle starosty Radomila Kašpara (KDU-ČSL) projekt negativní stanovisko kontrolního výboru nijak neohrožuje. „Finanční výbor realizaci tohoto projektu neznesnadnil. Projekt byl několikrát diskutován s odbornou poradenskou firmou a také v dopravní komisi, kde nezasedají pouze laici, ale i lidé se zkušenostmi z oblasti dopravy. Předpokládáme, že budeme projekt spouštět po etapách po jednotlivých úsecích. Osobně počítám s tím, že začneme při vjezdu a výjezdu do Litomyšle ze Svitav a s úsekem směrem na Poličku," prohlásil starosta.

Stanoviskem finančního výboru se zabývali i zastupitelé na březnovém zasedání. Někteří z nich, například Vojtěch Stříteský (SNK „Fórum občanů Litomyšle"), se podivovali nad tím, že se finanční výbor zabývá věcmi, které nepatří do jeho kompetencí. 
K vybudování radarových bran litomyšlskou radnici vede dlouhodobé chování řidičů. Až 80 procent z nich podle odborné studie překračuje povolenou rychlost.