VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ptáci prožívají muka pod stožáry vedení

VENDOLÍ - Desítky poraněných dravých ptáků končí v těchto dnech ve zdejší záchranné stanici. Porazí je auta, nebo spálí dráty elektrického vedení. Pokud zvířata vůbec zranění přežijí, po zbytek života už zůstanou uvězněná ve voliérách.

3.10.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto: Josef Zelený z vendolské záchranné stanice se zraněným dravcem, kterému proud upálil křídlo. Foto: DENÍK/Vladislav Steinbauer

Zabrání smrti

„Nejčastěji u nás končí dravci poranění elektrickým vedením. Zranění jim téměř ve všech případech způsobí doživotní handicap,“ vysvětluje vedoucí vendolské záchranné stanice Josef Zelený. Energetikům osudy ptáků nejsou lhostejné, proto instalují na dráty vysokého napětí plastové prvky, které zabraňují dosednutí dravců. „Spolupracujeme s ornitology. Mapují pro nás území s nejvyšším výskytem ptactva a my v těchto oblastech svitavského okresu osazujeme zábrany,“ popisuje opatření mluvčí skupiny ČEZ Šárka Beránková.

Jak vlastně ke zranění zvířat dochází? „Nejen dravci, ale i ostatní ptáci, kteří si sedají na sloupy elektrického napětí, například čápi, jsou často při odletu zasaženi proudem. Když vzlétají, propojí často dva dráty křídlem a opačnou nohou,“ vysvětluje Zelený.

Poraněná zvířata zažívají doslova muka. „Pokud nezemřou okamžitě, což jsou ti šťastnější, umírají v bolestech pod vedením na vyhladovění,“ popisuje děsivou skutečnost vedoucí záchranné stanice Josef Zelený. Jen malé procento zasažených ptáků má to štěstí, že je včas nalezeno a přepraveno k odborníkům. V zajetí ale důstojně pak prožijí zbytek svých životů.

Skupina ČEZ

Zákon o ochraně přírody nařizuje každému, kdo buduje nebo rekonstruuje nadzemní vedení vysokého napětí, opatřit je ochrannými prostředky, které účinně zabrání možným úrazům ptáků elektrickým proudem. Skupina ČEZ řeší ochranu ptactva systematicky již od druhé poloviny 90. let, kdy tato povinnost ještě nebyla legislativně ustanovena. Nejen, že jsou automaticky opatřována ochrannými prostředky nová či rekonstruovaná nadzemní vedení, ale nad rámec povinnosti plynoucí ze zákona o ochraně přírody, osazujeme ochrannými prvky i vybraná stávající vedení.

Menší ptáci jako např. vrabci a vlaštovky ohroženi nejsou, i když je často můžeme vidět sedět na vodičích el. vedení. Tito ptáci mají malé rozpětí křídel, a proto u nich nehrozí zásah el. proudem. K tomuto dochází zejména při dosedání nebo vzletu ptáků s větším rozpětím křídel, kterými se dotknou současně dvou vodičů. Nejvíce ohroženou skupinou ptáků jsou proto ti s větším rozpětím křídel, především dravci, kteří využívají ve volné krajině sloupy el. vedení jako místa pro odpočinek nebo pozorování při lovu.

Pro jejich ochranu používá Skupina ČEZ na sloupech el. vedení různé typy ochrany, z nichž nejčastější jsou konzoly typu PAŘÁT, a nebo hřebenové zábrany. Prvně uvedený typ ochrany se vyznačuje tím, že vodiče jsou umístěny v nestejné výšce a navíc šikmá konstrukce konzoly znemožňuje usednutí ptáka. Přednostně jej využíváme při stavbách nových vedení vysokého napětí nebo jejich rekonstrukcích, pokud je to technicky možné. Hřebenové zábrany se osazují na stávající sloupy s rovinnou konzolou a jejich princip je založen na tom, že zabraňují dosedu ptáka na konzulu mezi vodiče. Hřebenové zábrany jsou vyrobeny z plastu.

Aby byla ochrana ptactva co nejúčinnější, spojili jsme se s odborníky z Českého svazu ochránců přírody. Na základě jejich doporučení jsme v minulých letech instalovali ochranné prostředky na jimi vytipovaná stávající elektrická vedení.

V současné době se Skupina ČEZ chce zaměřit na tzv. Ptačí oblasti, které patří do evropské soustavy chráněných krajinných oblastí Natura 2000. Záměrem Skupiny ČEZ je osadit v nejbližších letech všechna vedení vysokého napětí v těchto oblastech.

Skupina ČEZ pomáhá zvířatům v nouzi.

Skupina ČEZ kromě podpory podobných záchranných stanicí na ochranu živočichů a přírody investuje nemalé částky na zabezpečení vlastních elektrických vedení proti úrazům ptactva. Společnost ČEZ Distribuce investuje ve východních Čechách do ochran elektrického vedení několik milionů korun. Na celém zásobovacím území Skupiny ČEZ půjde v uvedeném časovém horizontu o částku více než 100 milionů korun.

Do roku 2013 Skupina ČEZ osadí ochrannými prvky svá vedení vysokého napětí především exponovaných částech ptačích oblastí soustavy NATURA 2000 a v některých dalších územích doporučených ornitology.

Šárka Beránková, mluvčí Skupiny ČEZ pro východní Čechy

 

 

 

 

3.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 25 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič C+E. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Noční provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: ŘP skupiny C + E, praxe min. 2 roky, profesní průkaz, psychotesty, čistý trestní rejstřík, ADR výhodou, není nutná fyzická zdatnost, NABÍZÍME: PP na dobu určitou, později možnost na dobu neurčitou, místo je vhodné i pro aktivní důchodce nad 60 let, KONTAKT: telefonicky. Pracoviště: Latrans s.r.o. - svitavy, Dimitrovova, č.p. 740, 568 02 Svitavy 2. Informace: Landa, +420 602 739 537. Výroba - Výroba Seřizovači 19 000 Kč Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů Obsluha FPT. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vyučení ve strojírenství, praxe na stroji FPT vítána, NABÍZÍME: pracovní poměr na dobu určitou, po zapracování lze uzavřít na dobu neurčitou, nástup dle domluvy, zajištění závodního stravování a příspěvek na dopravu do zaměstnání, KONTAKT: telefonicky, e-mailem. Pracoviště: Armaturka vranová lhota, a.s., 571 01 Moravská Třebová 1. Informace: Miroslava Kosíková, +420 461 362 617. Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 24 000 Kč Obsluha zemních a příbuzných strojů Strojník - řízení a obsluha finišeru. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: NABÍZÍME: stravenky, roční odměny, KONTAKT: telefonicky (7-17h), e-mailem, osobně po domluvě. Pracoviště: Sam silnice a mosty litomyšl a.s., Sokolovská, č.p. 94, 570 01 Litomyšl. Informace: Jan Holomek, +420 461 614 645,777 056 016. Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 24 000 Kč Mechanici a opraváři motorových vozidel Automechanik. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: opravy vozů Mercedes-Benz , POŽADAVKY: vyučen v oboru automechanik, zkoušky a opravy vozidel, praxe 2 roky na podobné pozici vítána, ŘP sk. B podmínkou /C výhodou/, NABÍZÍME: 2 směny 7:00-15:45h a 9:15-18:00 h, finanční ohodnocení bude stanoveno dle zkušeností a praxe , KONTAKT: telefonicky, e-mailem. Pracoviště: Fa rene a.s. - svitavy, Hlavní, č.p. 408, 568 02 Svitavy 2. Informace: Kristýna Bittnerová, +420 492 608 222.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 18. září 2018

Bikrosová dráha místo odpadků a zloděj, co se s okradeným hádá: videa dne

Ilustrační foto.

Po dešti přišly houbařské žně. Sucho ale stále trvá

Litomyšlská výhra s pořádným kusem štěstí

Svitavy /OHLASY/ – „Jsem byl v šoku ze způsobu, jakým vedl utkání rozhodčí. To, co jsem od první minuty zažil v Luži, jsem dlouho neviděl. Divím se, že jsem zůstal na lavičce,“ vyjádřil se moravskotřebovský kouč Zdeněk Válek.

Boršov ztratil, céčko se osamostatnilo na špičce

Svitavy /III. TŘÍDA/ – Hráči moravskotřebovského céčka se osamostatnili na čele třetitřídní soutěže. Bezpečně totiž zvítězili v Rohozné, zatímco jejich konkurent z Boršova poprvé na podzim klopýtl.

Dva body z derby pro Opatovec, hodnotný počin Slovanu

Svitavy /I. B TŘÍDA/ – O příjemné výsledkové překvapení se v rámci šestého pokračování nejnižší krajské soutěže postarali moravskotřebovští fotbalisté. Skalp Libchav je pro ně hodně cenný.

OBRAZEM: Western i práce s koňmi na poli

Borová u Poličky - Desítky koní se předvedly v neděli na jubilejním 20. ročníku Formanského dne v Borové u Poličky. Silní koně tahali kládu nebo několik stovek kilo těžký náklad. Nádherná zvířata se publiku představila také ve slalomu a dostihu. Nechyběly westernové ukázky a na kolbiště přijela rovněž kavalerie.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT