Průmyslové muzeum v Mladějově chystá na letošní turistickou sezonu rozšíření výstavy silničních vozidel a menší expozici hornictví.
Současnou kavárnu s občerstvením by mělo nahradit malé restaurační zařízení s kuchyní. Na historické úzkokolejce, která zatím jezdí z Mladějova do zastávky Josefka, se bude opravovat další úsek.

„Všechno záleží na financích. Chybí nám ještě asi 2,5 kilometru, ale to se letos celé určitě nestihne, možná příští rok," uvedl předseda spolku Průmyslové muzeum Mladějov Miloš Kopřiva.

Expozice silničních vozidel se rozšíří o nové přírůstky historických traktorů a motocyklů československé výroby. Celkem zatím muzeum vystavuje 297 exponátů včetně například zemědělské a stavební techniky.

Pro expozici hornictví, která se vztahuje k historii bývalého místního šamotového závodu, bude vyhrazena jedna menší místnost.
„Budou tam horniny Hřebečského vrchu, které se těžily a nacházely pod zemí, ale i důlní kahany a lampy nebo staré důlní mapy a zřejmě i postava horníka v dobovém obleku," řekl Kopřiva.

V Mladějově a okolí se v minulosti těžilo uhlí a lupek k výrobě žáruvzdorných materiálů. Bývalý průmyslový závod spolek přeměňuje na technické muzeum, turisté si mohou prohlédnout také část dřívějšího důlního areálu na Hřebči. Každý rok spolek také pořádá vzpomínkovou akci na padlé z první světové války s názvem Bitva Mladějov-Blosdorf 1915.

Do jejího programu v posledních dvou letech organizátoři zakomponovali nové prvky. Předloni tu při bitvě vůbec poprvé využili i plamenometčíky, na letošní ukázce potom zařadili také přelet historického dvouplošníku.

Průmyslová dráha s rozchodem 600 milimetrů o délce 11 kilometrů byla v provozu od první světové války do roku 1991, jako výletní trať funguje od roku 1998. Část kolejí vedoucí na Hřebeč se po pěti letech musela kvůli nevyhovujícímu stavu uzavřít. Sdružení s pomocí dobrovolníků pracuje na obnově trati od roku 2011. V loňském roce muzeum navštívilo téměř deset tisíc lidí, dráhou se jich svezlo asi pět tisíc pět set.