Řešení, se kterým přišli krajští úředníci teprve nedávno, má výhody i nevýhody. Ústí nad Orlicí a Česká Třebová na tom vydělají, získají přímé napojení na dálnici. Oproti původnímu záměru nebudou muset řidiči zajíždět až k Opatovu, kde Ředitelství silnic a dálnic plánuje vybudovat mimoúrovňovou křižovatku.

Naopak pramalou radost z plánu krajských radních mají lidé v obcích, kterými současné silnice druhé třídy procházejí. Obávají se, že po modernizaci, která umožní provoz těžké nákladní dopravy, jim budou pod okny dunět kola kamionů.

Nejtvrději dopadne přeměna běžné „okresky“ v dálniční přivaděč na Němčice. Silnice obec už nyní rozděluje na dvě poloviny. „Nikdo mě nepřesvědčí, že přímé napojení České Třebové je nezbytně nutné. Před pěti lety jsme po dlouhodobých jednáních dospěli k dohodě, že napojení nepotřebujeme. Po volebních změnách na radnicích došlo k posunu a dostalo se opět do bodu nula,“ říká starosta Josef Racek.

Zastupitelé Němčic odmítli plány silničářů už několikrát. Na posledním jednání minulý týden nesouhlas s mimoúrovňovou křižovatkou znovu potvrdili.

Na prosazení přímého napojení na dálnici tlačí českotřebovská radnice. Po předloňských volbách se vedení města vyměnilo a noví radní přišli s požadavkem na změnu. Odkazují se na předloni zveřejněnou dlouhodobou koncepci dopravy v Pardubickém kraji.

„Z koncepce jsme se dozvěděli, že silnice z České Třebové a Ústí nad Orlicí jsou sice vedeny jako přivaděče, ale dálnici jen kříží a končí v historickém centru Litomyšle,“ uvedl před časem místostarosta Dalibor Zelený. Podle českotřebovských radních se dá očekávat, že kamiony budou připojení využívat jako zkratku z České Třebové na Prahu. „Hledali jsme řešení, jak obě silnice napojit u Litomyšle přímo,“ vysvětlil místostarosta.

Pardubický kraj obce na trase budoucích přivaděčů ujišťuje, že se nárůstu nákladní dopravy obávat nemusí. Tvrdí, že kamiony nad 12 tun budou mít průjezd po modernizovaných silnicích zakázaný. „Na obou silnicích máme omezení, které se víceméně dodržuje. Pro koho se potom bude přímé napojení realizovat? Pro osobní auta?“ ptá se němčický starosta Josef Racek.

„Na úseku Litomyšl – Česká Třebová se pracuje a letos bude dokončen. Cena je 140 milionů korun. V letošním roce by také měly začít práce na úseku Ústí nad Orlicí – Litomyšl, který je v hodnotě 100 miliónů korun,“ potvrdil první náměstek hejtmana Roman Línek.

Podle starosty Racka nejsou komunikace pro tranzitní dopravu připravené. „Stejně veškerá doprava skončí v centru České Třebové,“ připomíná. Upozorňuje rovněž na přírodní překážku, kterou na trase mezi Litomyšlí a Českou Třebovou, kterou je v zimním období obtížně sjízdný, Zhořský kopec (550 m). „Budeme mít dálnici před nosem a silnici přes obec. Další silnice hned za domy se nám rozhodně nelíbí,“ říká.

Naráží tím na plán kraje postavit paralelně s trasou dálnice mezi mimoúrovňovými křižovatkami u Řídkého a Janova další přivaděč. Podle původních plánů ŘSD mělo jít o obslužnou komunikaci k dálnici, kterou by mohla využívat zemědělská technika. Kraj však chce silnici rozšířit a zkapacitnit do plnohodnotného přivaděče.

Na financování klíčových dálničních přivaděčů dostal Pardubický kraj od vlády celkem 2,7 miliardy. Nový přivaděč v nich zahrnut není.