Podle statistických údajů úroveň znalostí dětí klesá. Některé základní školy je proto prověřují. „Děti testujeme pravidelně ve třetí, páté, sedmé a deváté třídě,“ uvedla ředitelka svitavské základní školy Sokolovská Alena Vašáková. Kraj v letošním roce nabídl testy pro deváté třídy a školy toho využily.

Úroveň znalostí

„Úroveň znalostí našich žáků je podle výsledků ve škole průměrná. Podle testů SCIO dopadli naši žáci ale překvapivě dobře. V českém jazyce patří k nadprůměrným a v matematice k průměrným,“ sdělila Bohuslava Zelená, ředitelka Základní školy v Březové nad Svitavou.

Některé děti jsou pasivní a nemají dobré vědomosti. Přesto se však hlásí na střední školy. O učební obory zájem neprojevují. Učitelé se shodují, že střední školy lákají na širší nabídku. „Dětem, které si nevybraly příliš šťastně, vysvětlujeme, že trh práce je v některých oborech zahlcen. Radíme, aby se vyučily a následně si udělaly nějakou nástavbu na střední škole. Bohužel, rodiče na to neslyší. Chtějí, aby jejich děti měly maturitu,“ vysvětlovala Alena Vašáková. Často se pak stává, že ze střední školy míří rovnou na úřad práce.

Proč klesá úroveň znalostí dětí? „Nejschopnější děti z prvního stupně odcházejí na víceletá gymnázia. Třídy základních škol tak přijdou o vědomostní tahouny,“ míní Alena Vašáková. Učitelé se snaží žáky vést. Faktorů je však více. „Podle mého názoru chybí dětem dril, aby se něco naučily. Je sice pravda, že si v době internetu mohou všechno najít. Ale když vypne elektřina, nemají se kam podívat,“ podotkla Bohuslava Zelená. Pohoda a klid je logickému uvažování a vyjmenovaným slovům nenaučí.

Povinné přijímací zkoušky nahání strach dětem, které končí základní docházku. „Bojím se, že je neudělám. Chtěla bych si to vyzkoušet nanečisto, abych věděla, co se mám doučit,“ svěřila se Kristýna, žákyně deváté třídy ze Svitav. Některé děti se obávají matematiky, jiné českého jazyka.

Přijímačky? Ano

Vedení středních škol a gymnázií přijímačky vítají. „Myslím si, že je to správné rozhodnutí a mělo by to být zakotveno v zákoně a být povinností pro všechny školy, kde vzdělání končí maturitní zkouškou,“ uvedla Ivana Hynková, ředitelka litomyšlského gymnázia. Zástupce ředitele svitavského gymnázia Jaroslav Najbrt má stejný názor. „Přijímací zkoušky určitě dětem neuškodí. Budou se muset připravovat,“ dodal Jaroslav Najbrt.

Obavy ze zkoušek mají školy na hranicích kraje. „Přijímací zkoušky by mohly trochu změnit úroveň žáků ve škole. Jsme ale na hranicích kraje. Obávám se, že část žáků by mohla utéci na školy v jiných krajích, kde přijímací zkoušky dělat nemusí. V situaci, kdy je žáků málo, by to mohlo naši školu podstatně poškodit,“ poznamenal Libor Čáp, zástupce ředitele integrované školy v Moravské Třebové.

(ap, kk)